Lotnictwo Marynarki Wojennej Federacji Rosyjskiej

Su-27SM3_in_flight,_Celebration_of_the_100th_anniversary_of_Russian_Air_Force Автор: Vitaly V. Kuzmin – http://vitalykuzmin.net/?q=node/464, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=20726787

Lotnictwo Marynarki Wojennej Federacji Rosyjskiej (Морская авиация Военно-Морского Флотa Российской Федерации) jest niezwykle elitarną formacją, w której służbę pełnią bardzo dobrze wyszkoleni żołnierze. Ich proces naboru oraz selekcji należy do bardzo rygorystycznych – kandydaci do służby w rosyjskim lotnictwie morskim muszą posiadać nie tylko odpowiednie kwalifikacje, które są niezbędne do pełnienia służby i doskonały stan zdrowia, ale także żelazną kondycję fizyczną i odporność psychiczną. W procesie selekcji do pełnienia służby w rosyjskim lotnictwie morskim bardzo dużą uwagę przywiązuje się do nienagannej opinii kandydata do służby, która należy do bardzo trudnych, niezwykle odpowiedzialnych i wymagających ogromnych poświęceń.

Rosyjskie lotnictwo morskie ma bardzo bogate i długie tradycje – w zeszłym roku obchodziło ono stulecie swego istnienia, a za datę jego powstania uznawany jest dzień 17 lipca 1916 roku. Już w okresie przed Wielką Wojną Ojczyźnianą – w 1939 roku – powołano dowództwo lotnictwa Marynarki Wojennej Związku Radzieckiego, na czele którego stanął gen. lejtn. lotnictwa Siemion  F. Żaworonkow (1899-1967). Stanowisko to piastował on także w czasie trwania Wielkiej Wojny Ojczyźnianej, jak również po jej zakończeniu – aż do roku 1947, kiedy to objął on stanowisko zastępcy oraz szefa Głównego Zarządu Lotnictwa Cywilnego przy Radzie Ministrów Związku Radzieckiego.

Drugą osobą, którą należy wymienić przy omawianiu radzieckiego lotnictwa morskiego, jest generał pułkownik lotnictwa, Bohater Związku Radzieckiego Jewgienij N. Prieobrażenski (1909-1963). W latach Wielkiej Wojny Ojczyźnianej dowodził on oddziałami i związkami lotniczymi, pełnił funkcję szefa sztabu i był dowódcą związku operacyjnego. To pod jego dowództwem w nocy z 7 na 8 sierpnia 1941 roku grupa bombowców DB-3 lotnictwa Floty Bałtyckiej, startując z wyspy Sarema, przeprowadziła bombardowanie Berlina, za co nadano mu tytuł Bohatera Związku Radzieckiego. W roku 1950 objął on stanowisko dowódcy lotnictwa Marynarki Wojennej Związku Radzieckiego, a w ostatnich latach życia pracował w Ministerstwie Obrony Związku Radzieckiego.

Lata 50. XX wieku były okresem dynamicznego rozwoju radzieckiego lotnictwa morskiego, które otrzymało nowe samoloty: Jak-17 oraz MiG-15. Coraz częściej poruszana była potrzeba osłony okrętów z powietrza na takich akwenach, jak Ocean Spokojny czy Morze Północne, co stało się powodem do podjęcia szeroko zakrojonych działań, mających na celu stworzenie silnego lotnictwa morskiego. W tym też okresie zaczęto snuć zamysły, dotyczące budowy lotniskowców, natomiast ich produkcja została rozpoczęta w późniejszym okresie. Najbardziej znanymi lotniskowcami, które zostały zbudowane w latach 70. XX wieku w Związku Radzieckim, były lotniskowce „Moskwa” i „Leningrad”. Wprowadzono także nową serię wielozadaniowych lotniskowców typu „Kijów”. Następnie na wyposażenie Marynarki Wojennej Związku Radzieckiego wprowadzono lotniskowiec „Mińsk” oraz „Noworosyjsk”.

Obecnie najpotężniejszym okrętem Marynarki Wojennej Federacji Rosyjskiej jest ciężki krążownik lotniczy „Admirał Kuzniecow”. Na jego pokładzie stacjonują myśliwce Su-33 i MiG-29K, śmigłowce Ka-27 i Ka-29, śmigłowce pokładowe wczesnego ostrzegania Ka-31, jak również śmigłowce Ka-52 „Aligator” oraz Ka-52K „Katran”.

Rosyjskie lotnictwo morskie posiada na swoim wyposażeniu wiele różnorodnych samolotów i śmigłowców, z których najbardziej znanymi są: pokładowy samolot myśliwski Su-33, pokładowy samolot myśliwski MiG-29K, pokładowy samolot szkolno-bojowy MiG-29KUB czy naddźwiękowy bombowiec Tu-22M3. Wysoko oceniane są także możliwości śmigłowca bojowego Ka-52K „Katran” i śmigłowca Ka-52 „Aligator”.

Czytelnikom zainteresowanym obejrzeniem krótkiego filmu oraz zapoznaniem się z danymi technicznymi naddźwiękowego bombowca Tu-22M3, będącego na wyposażeniu lotnictwa rosyjskiej Marynarki Wojennej, można polecić materiał znajdujący się na stronie Ministerstwa Obrony Federacji Rosyjskiej pod następującym adresem internetowym: [tutaj].

Jako ciekawostkę można przytoczyć Czytelnikowi fakt dotyczący wyrobu, który pojawił się w ZSRR w latach 60. XX wieku wraz z wprowadzeniem do wyposażenia wyrzucanych foteli samolotowych typu KM-1 i awaryjnego zestawu przetrwania NAZ-7M. Była to maczeta – nóż, posiadająca głownię o obrysie zbliżonym do trójkąta. Pojemnik awaryjny NAZ-7M łącznie z maczetą był połączony z uprzężą spadochronu pilota linką i podczas opadania na spadochronie opadał wraz z nim. Ten awaryjny zestaw przetrwania znajdował się w misce fotela samolotowego, wraz z nadmuchiwaną łódką ratunkową i radiolatarnią. W zestawie oprócz maczety i składanego noża, znajdowała się też żywność. Maczeta z zestawu NAZ-7M była wykonana ze stali węglowej, jej długość całkowita wynosiła 340 mm, a długość głowni – 235 mm. Rękojeść tej maczety została następnie zmodyfikowana i przystosowana do przedłużenia kolby pistoletu TP-82, wchodząc w zestaw awaryjny SONAZ.

Kolejne dwa artykuły, publikowane na łamach „Obserwatora Politycznego”, będą dotyczyć wojsk obrony wybrzeża. W pierwszym z nich zostaną omówione wojska rakietowo-artyleryjskie Marynarki Wojennej Federacji Rosyjskiej, natomiast drugi artykuł będzie dotyczył rosyjskiej piechoty morskiej. Te dwie formacje tworzą wspomniane wyżej wojska obrony wybrzeża i stanowią ostatnie z jednostek organizacyjnych, wchodzących w skład Marynarki Wojennej Federacji Rosyjskiej. Czytelnik będzie miał następnie możliwość zaznajomienia się z dwoma samodzielnymi rodzajami wojsk Sił Zbrojnych Federacji Rosyjskiej, którymi są Wojska Rakietowe Strategicznego Przeznaczenia oraz Wojska Powietrznodesantowe, które będą opisane w kolejnych artykułach, zamieszczonych na łamach „Obserwatora Politycznego”.

Autor: Feliks

4 thoughts on “Lotnictwo Marynarki Wojennej Federacji Rosyjskiej

  • 25 czerwca 2017 o 08:36
    Permalink

    Czy o ten egzemplarz eskortował słynne Tu-154, po przechwyceniu przez polskie F-16?

    Odpowiedz
  • 25 czerwca 2017 o 18:05
    Permalink

    Odsyłam do subtelnej ironii kom.Kamczatka, skierowanej pod adresem mr “boba” , w tekście K. “https://obserwatorpolityczny.pl/?p=48462#comments

    Odpowiedz
  • 18 lipca 2017 o 08:11
    Permalink

    I co skurwysyny ruskie – zebraliście już te 5000 zł, których eeeeee gangster i psychopata wam nie dał. A może dał a te biadolenia to dla zmyłki – jebane Bony, Królowe Bony, Krzyki58, inicjatorzy, Jerzyje. i inne główna…

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.