Bezgraniczna zależność od globalnego łańcucha dostaw to błąd

Puertobarcelona2 Von OneLoneClone – https://www.flickr.com/photos/oneloneclone/3743273611/sizes/o/, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=7643450 OneLoneClone – https://www.flickr.com/photos/oneloneclone/3743273611/sizes/o/

Bezgraniczna zależność od globalnego łańcucha dostaw to błąd, zwłaszcza jeżeli nie ma się kompetencji do stworzenia alternatywy. Przez lata zachwycaliśmy się globalizacją, miało być tak wspaniale – kapitał nie znam granic, ani narodowości. Tymczasem okazało się, że piękne i okrągłe słowa – ekspertów – doprowadziły nas do totalnego uzależnienia w każdym zakresie od Chin. Chiny wygrały na globalizacji, ponieważ dzięki swojej skali i dyscyplinie obywateli, były w stanie przejść na jakościowa stronę gospodarki. Chiny dzisiaj są w stanie same opracowywać, wdrażać i dystrybuować technologię, nie potrzebują już – w każdej dziedzinie – Zachodu. W istocie o wiele bardziej zależne technologicznie są od Federacji Rosyjskiej, która daje im szereg kluczowych technologii wojskowych jak np. silniki do samolotów, czy system ostrzegania przed atakiem za pomocą międzykontynentalnych rakiet balistycznych. Przykład technologii 5G, którą Chiny mają swoją, to dowód na to, że to już jest zupełnie inna gra i dzieje się ona w zupełnie innych warunkach.

Zgodnie z przeklętym modelem neoliberalnych powiązań, to Dalki Wschód miał kupować na Zachodzie – wszystko. W latach 90-tych, amerykańscy stratedzy z wielkich korporacji liczyli na to, że Chiny pójdą drogą Europy Wschodniej i ówczesnej Rosji. Czyli pełnego uzależnienia od Zachodu i importowania od niego wszystkiego, jeszcze za pożyczone od Zachodu pieniądze. Trzeba przyznać, że ten model z powodzeniem wdrożono w Europie Środkowej. Jednak Chiny miało Komunizm połączony z Konfucjanizmem, a ten pomimo kosztu jaki poniesiono w związku z przywróceniem porządku w państwie, pozwolił na zachowanie spójności państwa, uporządkowanie spraw – centralne planowanie i budowę chińskiego marzenia – de facto imperium.

Zachód nie tylko się wyłożył, ale przede wszystkim przegrał z bardziej odporną, wytrzymała i lepiej zorganizowaną cywilizacją, która potrafiła wykorzystać ochłapy, które dostała i pomimo wielkich kosztów społecznych, jakie poniesiono, zbudować swoją potęgę. Wszystko przez chciwość Zachodu i skrajną głupotę doktrynerów neoliberalnego państwa, która spowodowała że z niemożliwych do racjonalnego zrozumienia powodów decydowano się na przenoszenie produkcji i technologii do Chin. Decydowały koszty, chęć zysku i ciągła chciwość Zachodu, doskonale wykorzystana przez Chińczyków.

Zachód uzależnił się od globalnego łańcucha dostaw, źle definiując swoje miejsce w jego rozciągnięciu. Produkowanie długu, to wszystko do czego sprowadza się zachodnia ekonomia, oparta na fikcji przewagi regulowania rynków. Ta fikcja właśnie się skończyła, nie da się jej już kontynuować na dotychczasowych zasadach. Chyba, że Zachód jest już tak tępy i głupi, że jest bardziej tępy i głupi, niż chciwy?

W ogóle model gospodarczy, który zakłada przeniesienie prawie wszystkiego, co się produkuje – za granicę, to szaleństwo. Stracono miejsca pracy, spowodowano uzależnienie gospodarcze od kraju niedemokratycznego i do tego jeszcze pozbawiono ludzi dochodów. Dzisiaj widzimy ile trzeba płacić za importowane z Chin kawałki gazy na gumce, rękawiczki lateksowe i inne badziewie. Doprowadzenie do tego, to wina neoliberalnych ideologów gospodarczych i nie można o tym dłużej milczeć, bo przez tą głupotę umierają dzisiaj dziesiątki tysięcy ludzi, a miliony boją się o życie! Do tego doprowadzono i to na skalę całego Zachodu.

Zachód musi przeprowadzić reformę własnej polityki przemysłowej, tak żeby w efekcie ostatecznym doprowadzić do odzyskania podstawowych zdolności produkcji dóbr i świadczenia usług, które mają znaczenie strategiczne. Chodzi nie tylko o maseczki, oczywiście tego typu rzeczy służące do ochrony osobistej są bardzo ważne. Chodzi bardziej o cały przemysł, który może takie dobra wytworzyć – od podstaw. Jeszcze ważniejsze są leki, w tym substancje czynne, które produkuje się głównie w Chinach, Indiach i pewnym małym bliskowschodnim kraju i nie jest to Liban. W tym zakresie Europa nie tylko MUSI odzyskać możliwości produkcyjne i pełną niezależność, ale jeszcze POWINNA, na tym zarabiać.

Bezgraniczna zależność od globalnego łańcucha dostaw to błąd, ponieważ kapitał ma narodowość, rasę, religię i służy celom politycznym. Dzisiaj potężne Stany Zjednoczone, bogata Francja, czy Niemcy – zależą od chińskiej – przeważnie – odpłatnej „pomocy humanitarnej”. To skandal sam w sobie, o którym – jako wielkim upokorzeniu trzeba pamiętać, żebyśmy nie zmarnowali nauki z tej lekcji.

Przy czym, nie można mieć wątpliwości, że będzie drożej, bo będzie! Tylko, że bezpieczeństwo kosztuje i warto te koszty ponosić, zwłaszcza jeżeli można w tej sposób odzyskać istotne przewagi konkurencyjne i z czasem konkurować – jeżeli będzie się produkowało produkty lepszej jakości. Jakoś cały świat kupuje niemieckie samochody, czy francuskie sery – dlaczego? Ponieważ są doskonałe. Dokładnie tak samo, może być z europejskimi lekami i innymi zaawansowanymi produktami chemicznymi, trzeba chronić własny rynek, żeby on mógł utrzymać europejskie firmy farmaceutyczne. To nowa rzeczywistość, która jest przed nami. Jeżeli pozwolimy chciwym kapitalistom, żeby decydowali za nas, to następna epidemia – może nas zdziesiątkować, bo nie będzie igieł, albo jakichś tabletek, które przeciętna fabryka może produkować w ilościach „statek” na tydzień – bez łaski i poniżania się u ludzi, którzy mogą odpowiadać za zarażenie światem śmiertelnym wirusem.

33 myśli na temat “Bezgraniczna zależność od globalnego łańcucha dostaw to błąd

  • 9 kwietnia 2020 o 04:36
    Permalink

    Trzeba by zadać pytanie o przyszłość Chin, skoro wzbogaciły się kosztem świata, a ten stał się kulawy. Czy Chiny to przewidziały? Bo jeśli tak, to są pewne swojego wewnętrznego zapotrzebowania, który miałby ewentualnie zastąpić potrzeby globalne/światowe. Ja myślę, że jednak tego nie przewidziały zachłyśnięte dobrobytem.

    Właśnie namnażają nam się bieguny. Oczywiście… Polska pozostanie w ogonie. Tu się już nic nie wydarzy. Śmiem twierdzić, że po krwawych rewolucjach wyłoni się taki nacjonalista Marian K. (skądinąd facet fotografujący się nie tyle na tle książek, co na tle fototapety je przedstawiającej), który zaprowadzi swój marny porządek krótkowzroczny. I już tak zupełnie filozoficznie, czy ten magiel może trwać w nieskończoność z coraz to krótszymi kadencjami amatorów? Może. Tak właśnie możemy wegetować ze 100 lat. Jedynym ratunkiem jest akceptacja pomocy z zewnątrz, nawet kosztem flagi. I choć dziś wydaje się to nierealne bo przecież umocowanie patriotyzmu to gruba stal, jednak to nie “nierdzewka”. Jak w garnku zabraknie to flagą nikt się nie naje, a Orzeł nie przyleci z Biedronki z zakupami. Naprawdę bardzo łatwo będzie zaakceptować niemiecką emeryturę w kwocie 4k euro. Wartości zejdą na drugi plan.

    pozdrawiam.

    Odpowiedz
    • 9 kwietnia 2020 o 05:50
      Permalink

      Niech zapłacą za epidemię, albo izolacja i wojna – jeżeli będzie trzeba, pomścimy śmierć i cierpienia naszych najbliższych, pomścimy nasz spokój i bezpieczeństwo – wojna! Ten komuszy reżim żałosnych pachołków Mao zataił przed światem prawdę o epidemii, co więcej – jego obywatele roznieśli po świecie to dziadostwo, chociaż mogli ich zatrzymać w domu. Nie zrobili tego – więc wojna! Bo to jest wojna biologiczna, zaatakowali nasze społeczeństwa, zniszczyli naszą ekonomię, teraz zajmą ich miejsca. Więc powtarzam konieczna jest wojna!

      Odpowiedz
    • 9 kwietnia 2020 o 12:26
      Permalink

      @Grzegorz z Kotliny Kłodzkiej
      Zauważ Szanowny Kolego, że Chiny (1,5 mld konsumentów) to…
      – cały “Zachód” z Rosją i Bliskim Wschodem włącznie !

      Do potencjalnych chińskich “konsumentów” częściowo dochodzą jeszcze kraje azjatyckie (Indie, Pakistan, Japonia obie Koree) no i w jakimś stopniu Rosja…

      A Polska ze swoimi (realnymi) 35 milionami?
      – no cóż, to tak, jak Pcim Mały w stosunku do Polski…

      Odpowiedz
      • 9 kwietnia 2020 o 13:49
        Permalink

        Nie no, ale ja mówię o świecie, nie o Polsce. W pierwszym akapicie przeciez pisałem. Polska to rzeczywiście Pcim i ja się z tym zgadzam.

        Odpowiedz
        • 9 kwietnia 2020 o 19:09
          Permalink

          Lewicowo-liberalni internauci n/t. Polski i Polaków na “gazetach i onetach” piszą w podobnym duchu.
          Dlaczego? Dlatego że to HOŁOTA! (Skrót).

          Odpowiedz
    • 14 kwietnia 2020 o 06:07
      Permalink

      @Wielka Polska Katolicka….
      Czy przypadkiem komentatorowi sie tu cos dokumentnie nie pochrzanilo ?
      To Chiny napadnieto bronia biologiczna gdyz sa zagrozeniem ekonomicźnym i politycznym dla calego “zachodu” a dla wujka w szczegolnosci…
      Infantylne i wrecz czysta groteska w rzeczy samej jest wygrazanie Chinom wojna przez kogokolwiek ….nawet gdyby cale 38 mln Polakow ruszylo na 1,5 miliarda Chinczykow to wdeptali by oni w ziemie tylko maszerujac w szeregach…

      Tego wymachiwania szabelka jak w wojnach podjazdowych/ zagrodowych podczas zlotej, polskiej wolnosci szlacheckiej ucza jeszcze po klaszorach ?

      Fe ! Traci myszka i galopujaca glupota…

      Ja wiem, po pijaku to Kommentator @WPK budowal piramidy w Egipcie z proboszczem z Torunia, co nie ?

      Odpowiedz
      • 14 kwietnia 2020 o 10:01
        Permalink

        “Tego wymachiwania szabelka jak w wojnach podjazdowych/ zagrodowych podczas zlotej, polskiej wolnosci szlacheckiej ucza jeszcze po klaszorach ?”
        Jeśli mamy zamiar przetrwać jako Naród, musimy odrzucić zalecenia z Londynu ,znane jako
        ‘Komisja Edukacji narodowej’ z 1772 r.(?)
        Powrócić do nauki ‘po klasztorach’ (skrót) I TU widzę problem, nie już “owych klasztorów” –
        wszystko zaorała lewicowa, kosmopolityczna zaraza….

        Odpowiedz
    • 14 kwietnia 2020 o 19:11
      Permalink

      Chiny zgromadzily “legalny”Kapital,reszta jakby sie nie liczyla.

      Odpowiedz
  • 9 kwietnia 2020 o 05:08
    Permalink

    Zachód nie tylko się wyłożył, ale przede wszystkim przegrał z bardziej odporną, wytrzymała i lepiej zorganizowaną cywilizacją, która potrafiła wykorzystać ochłapy, które dostała i pomimo wielkich kosztów społecznych, jakie poniesiono, zbudować swoją potęgę. Wszystko przez chciwość Zachodu i skrajną głupotę doktrynerów neoliberalnego państwa, która spowodowała że z niemożliwych do racjonalnego zrozumienia powodów decydowano się na przenoszenie produkcji i technologii do Chin. Decydowały koszty, chęć zysku i ciągła chciwość Zachodu, doskonale wykorzystana przez Chińczyków.

    – dokładnie o to chodzi, esencja rzeczywistości

    Odpowiedz
  • 9 kwietnia 2020 o 07:50
    Permalink

    Grzegorz z Kotliny Kłodzkiej: “Trzeba by zadać pytanie o przyszłość Chin, skoro wzbogaciły się kosztem świata, a ten stał się kulawy. Czy Chiny to przewidziały? ”

    To przewidział i zaplanował Lenin. Deng Xiaoping wrócił do leninowskiej Nowej Ekonomicznej Polityki (zarzuconej przez bolszewików z konieczności – nie było czasu na nią)

    Odpowiedz
    • 9 kwietnia 2020 o 12:39
      Permalink

      W ChRL tylko jedna osoba z kręgów polityki ZSRR cieszyła się szacunkiem i uznaniem i jest na piedestale do dziś, jest nią … STALIN.
      Natomiast młodzi komuniści chińscy, tzw. “komsomolcy” natchnienie czerpią z wzorców made in USA.

      Odpowiedz
  • 9 kwietnia 2020 o 09:05
    Permalink

    To dobrze że ChRL wyrosła i uniezależnia się…
    To źle że Chiny mogą (z)dominować…
    Zwykli (wysocy rangą oficerowie) Rosjanie, zwłaszcza za Uralem coś o tym wiedzą i zapewniam nie przejawiają z “tego tytułu” żadnej radości…

    Grzegorz z Kotliny Kłodzkiej. “Naprawdę bardzo łatwo będzie zaakceptować niemiecką emeryturę w kwocie 4k euro. Wartości zejdą na drugi plan.
    DOKŁADNIE… to jest styl myślenia rossjańskich demokratów (lewicy i komunistów) – tam ojczyzna gdzie pełna micha!
    GRATULUJĘ percepcji poznawczej!

    Odpowiedz
    • 9 kwietnia 2020 o 10:38
      Permalink

      “wysocy rangą oficerowie Rosjanie, zwłaszcza za Uralem coś o tym wiedzą i zapewniam nie przejawiają z “tego tytułu” żadnej radości…”

      Zwierzali się Panu? Chińczyków na wschodzie Rosji ubywa, po tym jak dochody w Chinach wzrosły.

      Odpowiedz
    • 9 kwietnia 2020 o 13:55
      Permalink

      @Krzyk58

      Co innego kraje z potencjałem, pod płaszczem których warto walczyć i nie specjalnie uganiać się za michą, a co innego kraje go pozbawione. Ostatnie 30 lat rzekomej wolności pokazało (zresztą ponownie), że Polak sobą rządzić nie potrafi.

      o Talleyrandzie i cytat Tellayranda:

      “Godne uwagi jest stanowisko Talleyranda wobec Polski. Był zwolennikiem odbudowania niepodległego państwa polskiego i sądził, że Napoleońska polityka podbojów byłaby usprawiedliwiona, gdyby doprowadziła do takiego skutku. Nie był jednak polonofilem w takim sensie, jak był anglofilem. Widział polskie wady, mówił, że Polacy jako naród są nie do wytrzymania, że z tymi ludźmi nic się nie da zrobić prócz bałaganu; żeby ich sobie zjednać, wystarczy im pochlebiać i „okazywać wzgardę Rosjanom”. W instrukcji, jaką napisał sam dla siebie (w imieniu Ludwika XVIII) na kongres wiedeński, stwierdza, że odtworzenie królestwa Polski byłoby ze wszech miar pożądane, ale warunki do tego niezbędne nie istnieją. Ze wszystkich najtrudniejszy do spełnienia jest ten, by Polska była zdolna mieć skuteczny, trwały ustrój. Gdyby odzyskała niepodległość, nieuchronnie wróciłaby do anarchii, ponieważ jest krajem, gdzie jedynie szlachta ma wolność polityczną, a lud nie ma ani praw, ani własności. Można spróbować nadać Polsce instytucje i prawa, jakie tylko można sobie wyobrazić, ale szlachtę nawykłą do wolności tylko siłą da się nagiąć do ich poszanowania. Powstaje pytanie, skąd wziąć tę siłę? Musi przyjść ona z zewnątrz, już w pełni ukształtowana. Im stosunki byłyby bardziej wolnościowe, tym większa pewność, że Polska znowu pogrąży się w anarchii i znowu zostanie podbita – poniekąd dla własnego dobra. ”

      Amen

      Odpowiedz
      • 9 kwietnia 2020 o 19:05
        Permalink

        “Ostatnie 30 lat rzekomej wolności pokazało (zresztą ponownie), że Polak sobą rządzić nie potrafi.”

        Powielasz Sz. brednie naszych okupantów. Po 89′ w tym bryluje i zniesławia Polskę i Polaków LEWICA!
        Paszport (POLSKI) nie świadczy o POLSKOŚCI (ducha), z’resztą rozdają niczym świeże …chałki!

        Odpowiedz
  • 9 kwietnia 2020 o 09:34
    Permalink

    Tak już jest.

    Kapitał, jak i KORONAWIRUS nie zna granic, ani narodowości.

    Ale będzie dobrze.

    Już szukają winnych ROZPRZESTRZENIANIA.

    Zaczyna się kolejna jojcząca paranoja małych ludzi.

    Odpowiedz
  • 9 kwietnia 2020 o 13:26
    Permalink

    W reakcji na tytułowe stwierdzenie (Bezgraniczna zależność od globalnego łańcucha dostaw to błąd), proponuję się zastanowić nad kwestią: jaka zależność, o jakim zakresie byłaby właściwa?
    Aby na to odpowiedzieć, należałoby najpierw wyjaśnić kilka stwierdzeń Autora artykułu.

    Stwierdzenie 1: Globalizacja doprowadziła “do totalnego uzależnienia w każdym zakresie od Chin”.
    Z tym totalnym uzależnieniem od Chin to gruba przesada. Tylko 12,4% naszego importu pochodzi z Chin. To niewiele wobec chociażby 21,8% z RFN, i ogólnie 60% z UE. To jak to jest z tym uzależnieniem?
    Czy wcześniej nie byliśmy uzależnieni? Jasne, że byliśmy. Za PRL zależeliśmy surowcowo od ZSRR, a technologicznie od Zachodu (swoje długi spłacaliśmy długo). Było to dobre? Jeśli tak, to co za różnica, czy uzależniamy się od Zachodu czy od Wschodu. Po prostu, byliśmy, jesteśmy i będziemy zależni od innych, bo sami nie jesteśmy w stanie zaspokoić swoich potrzeb, chyba że je bardzo ograniczymy (na co się zanosi).
    W takim razie od kogo powinniśmy się uzależnić, żeby było właściwie? Czy może powinniśmy “zjechać” z tych 12,4% importu z Chin, a zastąpić to droższym importem z innych państw? Już to realizujemy w zakresie uzbrojenia i LNG – czy to za mało?

    Stwierdzenie 2: Trzeba “… doprowadzić do odzyskania podstawowych zdolności produkcji dóbr i świadczenia usług, które mają znaczenie strategiczne. Chodzi nie tylko o maseczki…”.
    Te maseczki to stały się jakimś wielkim wyzwaniem. Przed epidemią chińska produkcja stanowiła około 50% światowej produkcji maseczek. W odpowiedzi na zapotrzebowanie, Chiny w krótkim czasie zwiększyły swoją produkcję 12-krotnie. Dzięki temu mamy teraz wielkie pretensje o to, że chińska produkcja maseczek to teraz większość produkcji światowej. Zwiększyli swoją produkcję błyskawicznie dzięki subsydiom, ulgom podatkowym i pożyczkom. Dla innych to jednak za trudne, bo skupiają się na budowaniu wirtualnych tarcz dobrych w ogólności na wszystko, bo w snuciu planów, strategii i gadaniu jesteśmy świetni, tylko szkoda, że nie w działaniu.
    Jeśli w podobny sposób ma przebiegać realizacja idei powrotu produkcji do kraju, to kiepsko to widzę – potrzeba kilku milionów emigrantów od zaraz, ale przyjdą tylko tacy, którzy gdzie indziej będą niechciani, a więc bez wiedzy, umiejętności i praktyki. To może lepiej, żeby produkcja została tam, gdzie potrafią się szybko dostosowywać do bieżących potrzeb, a nie dopiero w ramach “planów 5-letnich”.

    Stwierdzenie 3: “Bezgraniczna zależność od globalnego łańcucha dostaw to błąd, ponieważ kapitał ma narodowość, rasę, religię i służy celom politycznym”.
    Pewne sprawy jest naprawdę trudno wyjaśnić. Próbowałem już wcześniej – pisałem: KAPITAŁ NIE MA NARODOWOŚCI, ALE MA WŁAŚCICIELI. Właścicieli kapitału nic nie obchodzi żadna narodowość, lecz tylko ich forsa. Kapitał wędruje tam, gdzie znajdzie lepsze warunki, m.in. pracowników ambitnych, wykształconych, pracowitych, mało roszczeniowych, wiedzących, że na poprawę swojego trzeba samemu zapracować. Jeśli w Polsce, albo na “Zachodzie”, takich nie znajduje, to cieszy się, że tacy są w Chinach. Mamy z tego powodu mieć pretensje do Chińczyków, że są pod wieloma względami lepsi? Daleko na tym kwękaniu nie zajedziemy, na snuciu abstrakcyjnych idei również, na szukaniu jakichś uzasadnień geopolitycznych również, bo u nas najtrudniej zorganizować tak otoczenie (to do polityków), żeby wyzwolić w ludziach energię do działania i zmian, bo u nas liczy się tylko walka o koryto i mamienie wyborców wielkimi ideami, często z przeszłości. Ale życzę powodzenia na tej drodze, bo może zdarzy się cud.

    Odpowiedz
  • 9 kwietnia 2020 o 16:51
    Permalink

    Dopóki Kasyno było własnością Zachodu, ustalało reguły gry, dyktowało warunki, Wschód musiał grać zgodnie z narzuconymi regułami.
    Za miskę ryżu, produkować to, co na Zachodzie kosztowało setki zielonych.
    Nowoczesne niewolnictwo……

    Strach przed utratą władzy, jest wśród zachodnich elit bardzo silny.
    Kalizm w czystej postaci.
    Chińczycy mają własny zestaw reguł, stopniowo, będą narzucać go konkurencji.
    Bardzo trudno określić, czy będzie to zestaw lepszy, czy gorszy od dotychczas dominującego.

    Jedno jest chyba pewne.
    Nikt nie będzie wymuszał niczego za pomocą bomb, inwazji, sponsorowanych zamachów stanu.
    Więc może jednak, będzie to LEPSZY świat?

    Odpowiedz
  • 9 kwietnia 2020 o 17:00
    Permalink

    Kapitał chiński przeimuje zachodnie firmy, inwestuje w dobra materialne.
    Jak dotąd, nie czytałem o zamykaniu przejętych firm w celu likwidacji konkurencji.
    A to poważna różnica w działaniach Wschodu i Zachodu.

    Stawianie od podstaw fabryk w Afryce, reż o czymś świadczy.
    Inne podstawy ideologiczne, cele, metody działania, daja inne efekty.

    Odpowiedz
  • 9 kwietnia 2020 o 19:26
    Permalink

    http://www.klubinteligencjipolskiej.pl/2020/04/dr-czerniak-zaczyna-sie-holocaust-polakow/

    http://www.klubinteligencjipolskiej.pl/2020/04/jak-ogloszono-swiatu-pandemie-koronawirusa-i-wyprano-mozgi-miliardow-ludzi/

    http://www.klubinteligencjipolskiej.pl/2020/04/koronowirus-czyli-falszywa-pandemia-covid-19-bezczelna-grabiez-i-totalitarny-zamordyzm/

    http://www.klubinteligencjipolskiej.pl/2020/04/chiny-5g-i-koronawirus-elementy-ukladanki-lacza-sie-w-calosc/

    Odpowiedz
  • 9 kwietnia 2020 o 20:51
    Permalink

    Rusza polska aplikacja przeciw dezinformacji dotyczącej pandemii. Czy nie naruszy wolności słowa?
    http://www.bibula.com/?p=113299

    http://www.bibula.com/?tag=coronavirus

    Znalazłem w sieci taki kom. internauty:

    Bibula.com? Pismo solidaruchów. nie popieram ich. Aaaa… boją się. I dobrze, że się boją. Wszystkich demokratów i liberałów do………… ( i w tym momencie zabawiłem się w ‘nożyczkowego”).

    Odpowiedz
  • 9 kwietnia 2020 o 21:11
    Permalink

    “Zachód musi przeprowadzić reformę własnej polityki przemysłowej, tak żeby w efekcie ostatecznym doprowadzić do odzyskania podstawowych zdolności produkcji dóbr i świadczenia usług, które mają znaczenie strategiczne.” – no prawda, ale zachód wymiera demograficznie i praktycznie nie jest w stanie tego zrobić. Ich oligarchowie mogą zmienić swoje miejsce zamieszkania na jakieś prowincje wschodnie byle swój kapitał zachować, jak słusznie pisze i pisał o tym @Ali, oni po prostu mogą wyjechać z kapitałem jako swoja własnością.
    To co może czekać zachód, jeżeli ich politycy oprzytomnieją i porzucą neoliberalne strategie, aby odzyskać zdolności produkcyjne, to może być wielka fala nacjonalizacji w celu przystosowania się do konkurencji z Chinami. Czyli utworzenia skumulowanego kapitału państwowego z domieszką prywatnych akcji, ale po to, aby produkcja szła na zachodzie. Jeżeli tego nie zrobią, to w perspektywie następnych 50 lat będą pozamiatani. Demografia i multi-kulti im nie sprzyja, ale cóż, tak kończą chciwe i syte do granic możliwości społeczeństwa w dłuższej perspektywie czasowej.

    Póki co zachód jeszcze trochę pożyje na bogato z neokolonialni w dawnych demoludach, których konkurencyjne gospodarki przejął lub zniszczył.

    Odpowiedz
  • 14 kwietnia 2020 o 20:42
    Permalink

    Kapitał jak się okazuje, MA GRANICE:
    https://www.money.pl/gospodarka/ze-strachu-przed-chinskimi-inwestorami-niemcy-zawieszaja-wolny-rynek-beda-nowe-przepisy-regulujace-przejmowanie-firm-6499700524959873a.html

    Pieprzenie o wolnym rynku, to nie dogmat, tylko sciema.
    Ma przepływy jednokierunkowe.

    Ten przykład powinien dać sporo do myślenia entuzjastom wolnego rynku.
    POWAŻNE PAŃSTWA, doskonale wiedzą, gdzie leżą INTERESY ich społeczeństw.
    W krajach NIEPOWAŻNYCH, politycy podejmują decyzje zgodne jedynie z ICH interesami.
    A te długo i krótkofalowe się kłócą.

    Podejrzewam, że nasi politycy dbają jedynie o własne, są gotowi nas sprzedać dla prywaty.
    Co w historii, wielokrotnie już miało miejsce.

    Odpowiedz
    • 14 kwietnia 2020 o 23:03
      Permalink

      No proszę, a jeszcze nie tak dawno niemiaszki w taki sam perfidny sposób przejmowały nasze firmy i niszczyły konkurencję. I wtedy kapitał nie miał granic?

      Moim zdaniem powinno się powołać jakiś krajowy Trybunał Karny i osądzić wszystkich polityków oraz biznesmenów, którzy doprowadzili do sprzedania krajowego przemysłu zagranicznym korporacjom i zażądać odszkodowań od państw, których firmy brały udział w przejmowaniu naszych fabryk i ich niszczeniu jako konkurencyjnych.

      Odpowiedz
      • 15 kwietnia 2020 o 08:34
        Permalink

        ‘No proszę, a jeszcze nie tak dawno niemiaszki …” I abarotno tkwisz w błędzie, podam na przykładzie
        sklepów wielkopowierzchniowych sądzisz zapewne że właścicielem np. “biedrony” jest Portugalczyk,
        a “tesco” – Brytyjczyk, “lidelek “to Niemiaszek formalnie wedle paszporta – tak, ale spróbuj ‘rozebrać właściciela” 🙂 na czynniki pierwsze, zdziwisz się – albo i nie, (w twoim przypadku). 🙂
        Nie inaczej sprawy mają się w mediach, czy polityce! Owi “niemiaszkowie’ to tak jak Polacy, głównie
        siła robocza , pracująca na dobrobyt i pomyślność ‘tej lewicowej – stonki” i nachodźców!

        Odpowiedz
        • 15 kwietnia 2020 o 11:31
          Permalink

          @krzyk58
          Krzyku, markety to tylko “miejsca wyciągania” resztek “mikrodochodów” Polaków…
          – oczywiście, nie są to tylko Niemcy…

          Miecław, jak przypuszczam, nie miał akurat na myśli marketów, a lata 90-e i 2000, gdy niemeckie (oficjalnie rejestrowane w D, ale współudziałowcami, to praktycznie “pół zachodniego świata” najbogatszych) koncerny przejmowały takich polskich potentatów (w byłym bloku ZSRR), jak przemysł cukierniczy (Süd-Nord-Zucker), przemysł chemiczny (Henkel i inne), metalurgiczny (Thyssen-Group) i jeszcze ileś tam pomniejszych…

          Odpowiedz
          • 15 kwietnia 2020 o 17:05
            Permalink

            @Dojrzały ..

            Masz rację. Oczywiście nie tylko Niemcy, ale cała zachodnia oligarchia zniszczyła nasz potencjał przemysłowy, bo markety to oni sobie już sami postawili w katolickiej neo-kolonii polskiej , po to żeby ciągnąć kasę na żywieniu taniej siły roboczej śmieciowym jedzeniem i ubierać w byle jakie sieciowe ciuchy szyte gdzieś prze kolejnych niewolników w Bangladeszu przykładowo.

            Tu cyt. przykład jednej z ostatnich naszych marek (bo już niewiele pozostało) przejętej i zniszczonej przez Niemców. Tego się już nie odbuduje.

            “Niemiecka firma BSH kupiła w 2013 r. polskiego Zelmera, producenta drobnego AGD. Do końca roku zamierza wygasić sprzedaż pod tą marką.
            BSH znane jest m.in. z produkowania sprzętów marek Bosch i Siemens. W ofercie miało zarówno małe, jak i duże AGD (np. pralki i lodówki). Polski Siemens produkował tylko niewielkie sprzęty. Firma BSH do końca 2019 r. chce wysprzedać produkty Zelmera z magazynów i więcej nie produkować pod tą marką.
            Czyżby spadek popytu na małe AGD? Skąd. Fabryka w Rogoźnicy zostaje – robotnicy będą produkować sprzęty pod markami Bosch i Siemens. Ruch BSH miał więc na celu wyłącznie zmianę nazwy marki na własną i wykoszenie lokalnej polskiej konkurencji – Zelmer bowiem był zdecydowanym liderem polskiego rynku AGD, a jego produkty (np. odkurzacze i roboty kuchenne) cieszyły się także dużym zainteresowaniem w Rosji.”
            https://wolnemedia.net/wykupili-i-zlikwidowali-polska-marke/

            No ale czego oczekiwać od marki, która kiedyś wspierała faszyzm i nazizm:
            “Faszyzm i nazizm są dziećmi kapitalizmu. Wielcy kapitaliści tacy jak Krupp, Siemens i inni otwarcie wspierali faszyzm i nazizm, a także czerpali zyski z siły roboczej dostarczanej przez faszystów i nazistów, gromadzili ogromne sumy i finansowali faszystów oraz nazistów.
            Socjalizm oraz komunizm to walka o to, aby wszyscy ludzie doświadczali postępu nauki i technologii, aby minimalizować nierówności, zwracać pracownikom owoce ich pracy, zwiększać bezpieczeństwo w pracy, redukować jej czas, aby ludzie mieli więcej czasu wolnego na udział we wspólnej aktywności, sporcie czy kulturze.”
            https://trybuna.info/2019/01/06/dzien-sadu/

            No i takie tam drobne pytania:
            https://wolnemedia.net/polskie-pytania/

            Dlaczego przykładowo polski episkopat miesza się do polityki, ale nie protestuje razem ze swoimi owieczkami przeciwko likwidacji polskich marek i przemysłu? Czyje interesy reprezentują?

            Ja mam młynek do kawy Zelmera z PRL, już prawie 40 lat mi służy, co właśnie sobie teraz uświadomiłem, bo mieląc kawę nawet przed chwilą, nie zastanawiałem się nad jego wiekiem. Ot jest w kuchni od zawsze i od zawsze go używam, jak tylko go kupiłem razem z innym sprzętem AGD i meblami do kuchni w latach 80-tych w ramach preferencyjnego kredytu dla młodych małżeństw, na 5% bodajże jak pamiętam. Teraz już młodzi małżonkowie nie mogą liczyć na takie kredyt od państwa. W przeliczeniu na dzisiejsze pieniądze to było tego chyba ze 20 tysięcy złotych. Za taką kasę z kredytu kupiłem sobie polskie solidne meble do dwóch pokoi i kuchni plus sprzęt AGD.

            Kto jeszcze pamięta tamte czasy i może to potwierdzić oraz pochwalić się, jako to państwo ludowe mu pomogło na starcie w dorosłe i małżeńskie życie?

        • 15 kwietnia 2020 o 13:46
          Permalink

          @krzyk58

          Czyli co? Biedni ci Niemcy? 🙂 No z tą twoją prawicową retoryką w post-prawdzie osiągnąłeś już szczyty himalajów.

          Pojadę więc z retoryką wg twojego schematu. A więc pomnij, że stonka zrzucana we wczesnym PRL-u po wojnie na nasze bogoojczyźniane ziemie, aby niszczyć uprawy i podwaliny Polski Ludowej, miała prawicowo-faszystowski charakter. Mało tego była święcona przez kler. 🙂 🙂 🙂 I zatwierdzona pewnie dekretem papieskim, który zabraniał współpracy z lewicową komuną. 🙂 A dziś koronawirus to kara za grzech pychy kleru i ich owieczek, musi mieć jakieś lewe geny, bo nie oszczędza katolików. 🙂

          No tyle wystarczy, jak mi jeszcze wyobraźnia lewicowa coś podpowie to wpiszę. 🙂

          Odpowiedz
          • 15 kwietnia 2020 o 18:27
            Permalink

            “Czyli co? Biedni ci Niemcy? 🙂 No z tą twoją prawicową retoryką w post-prawdzie osiągnąłeś już szczyty himalajów.”
            Tak biedni…nie tylko Niemcy, wszyscy pozostali na Zachodzie również…jak ty nic nie rozumiesz,
            WINIĘ tych co to siedzą po obu stronach barykady, m.in. wprowadzali ‘różne komunizmy’… ty poniał?

          • 15 kwietnia 2020 o 23:34
            Permalink

            @krzyk58.
            To ty nie poniał nic a nic. Musi za dużo kadzidła.
            Ja tam widzę wprowadzanie permanentnego feudalizmu pod szyldem kapitalizmu, co prawda na zachodzie już bez religii, z unowocześnioną formą blokad mentalnych, więc to dlatego tak pomstujesz i wciskasz brednie o komunie. 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.