Go to ...
Obiektywnie? Subiektywnie? O polityce, państwie, gospodarce… w poszukiwaniu paradygmatu rozwoju. Zawsze mamy rację!

Obserwator Polityczny on Google+RSS Feed

17 grudnia 2018

Komentarz eksperta ODO 24: Prawidłowe prowadzenie działań marketingowych nie takie proste, a prawidłowości pilnuje trzech prezesów


 Od wielu miesięcy polskim przedsiębiorcą spędza sen z powiek RODO. Od 25 maja 2018 r. są stosowane przepisy RODO. Ale wiele podmiotów zapomina, że prowadzenie działań marketingowych – celem pozyskania nowych klientów lub zaoferowania nowych usług aktualnym klientom – to nie tylko przepisy z zakresu ochrony danych ale również przepisy Ustawy Prawo telekomunikacyjne i Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Za przestrzeganie powyższych przepisów odpowiedzialnych jest aż trzech prezesów: Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych, Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej i Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Przykładem, że działania marketingowe zgodne z prawem nie są prostym zadaniem jest kara dla Orange w wysokości 9,1 mln zł nałożona przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej ze wysyłkę smsów marketingowych bez posiadania zgód klientów na takie działanie. Należy wskazać, że na gruncie Prawa telekomunikacyjnego zakazane jest używanie automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingowych bez zgody abonenta. Automatyczne systemy wywołujące rodzą wiele wątpliwości interpretacyjnych. Są to systemy, które służą do przekazywania komunikatów wielu odbiorcom bez udziału człowieka ze strony nadawcy. Ktoś musi wprowadzić wcześniej treść wiadomości i wskazać odbiorców, ale na tym kończy się rola człowieka.

 Na gruncie przepisów z zakresu ochrony danych osobowych za działania wykonywane w prawnie uzasadnionym interesie można uznać przetwarzanie danych osobowych do celów marketingu bezpośredniego – wynika to z motywu 47 RODO. Podkreślić należy, że przedsiębiorca kontaktując się z nami w celach marketingowych powinien posiadać, poza prawnie uzasadnionym interesem, także zgody na porozumiewanie się z odbiorcami przez odpowiednie kanały komunikacji, czyli: drogą mailową, połączeniem telefonicznym czy SMSem/MMsem – wskazuje adw. Marcin Zadrożny, ekspert ds. ochrony danych, ODO 24.

ODO 24 sp. z o. o. oferuje kompleksowe rozwiązania w zakresie ochrony danych osobowych i bezpieczeństwa informacji. Dzięki doświadczonemu zespołowi ekspertów z zakresu m.in. prawa, informatyki, zarządzania kryzysowego oraz ciągłości działania dostarcza organizacjom praktyczne rozwiązania, pozwalające skutecznie zabezpieczyć posiadane zasoby informacyjne.

***

Informacja redakcji:

Wszelkie prawa zastrzeżone dla ODO 24 sp. z o.o. wyłączenie licencji CC 3.0.

Tags: , , , ,

2 komentarze “Komentarz eksperta ODO 24: Prawidłowe prowadzenie działań marketingowych nie takie proste, a prawidłowości pilnuje trzech prezesów”

  1. Inicjator
    15 listopada 2018 at 05:03

    ODO to jakiś horror jest …

  2. krolowa bona
    15 listopada 2018 at 06:55

    @Inicjator…nie, RODO nie jest horrorem lecz koniecznoscia naszych czasow…..

    Horror byl zanim wprowadzono RODO…nie da sie prosze komentatora porownac czasow przeddygitalnych ( przedkomputerowych i zanim mozna bylo korzystac z telekominikacji mobilnej itd. ) jako czasow “przedhorrorowych” z obecnym czasem, czasem-epoka raptownej i radykalnej informacji o kazdym ruchu dokonanym przez danego delikwenta i zarzucaniu obywateli w modelu neoliberalnego “wolnego rynku” przeroznymi ofertami np. per E-mail w n-tych ilosciach oraz przesylanie mu rachunkow i ich egzekwowanie za nie zamowione uslugi i towary oraz “parkowanie” danych w niezliczonych bankach danych by mogl z nich korzystac kto i jak chce i to do celow przestepczych czy politycznej agitacji i umozliwiac np.organom panstwowym przerobke danych do celow politycznych i strategicznych lub by zapelniac wiezienia prowadzone przez prywatne firmy w celu wypracowania zysku……. przyznaje, ze nie ma doskonalego systemu ochrony ale lepsze RODO niz nic i ubolewam, ze ludzkosc sie tak rozwinela, ze “czlowiek czlowiekowi wilkiem” i ze wogole powstala taka koniecznosc ,by czlowieka przed innym czlowiekiem i jego dzialalnoscia trzeba bronic i chronic….no i ze czuwanie nad egzekwowaniem RODO pochlania duzo zasobow materialnych ,nad czym ubolewa wiele mniejszych firm…to fakt….gorzki fakt….

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

More Stories From Społeczeństwo

Scroll Up