Go to ...
Obiektywnie? Subiektywnie? O polityce, państwie, gospodarce… w poszukiwaniu paradygmatu rozwoju. Zawsze mamy rację!

Obserwator Polityczny on Google+RSS Feed

14 grudnia 2018

Pierwszy HondaJet wylądował w Warszawie!


  • Silnik turboodrzutowy do HondaJet HA-420, jednego z najnowocześniejszych samolotów klasy Business i General Aviation, został w znacznej mierze zaprojektowany w Engineering Design Center w Warszawie, biurze konstrukcyjnym będącym wspólnym przedsięwzięciem General Electric Company Polska Sp. z o.o. i Instytutu Lotnictwa.

  • HondaJet został właśnie dostarczony do Polski i będzie dostępny do wypożyczenia w ramach charteru. To pierwszy samolot tego typu w Europie Środkowo-Wschodniej.

W dniu 12 kwietnia 2018 roku na terenie lotniska Okęcie odbył się program promocyjny jednego z najnowocześniejszych samolotów klasy Business i General Aviation HondaJet HA-420. Organizacja akcji promocyjnej tego nowego produktu na terenie lotniska Okęcie z udziałem Instytutu Lotnictwa i GE Aviation wynika z faktu, że silnik turboodrzutowy GE Honda HF120 dla tej nowoczesnej jednostki był w znacznej mierze projektowany w Engineering Design Center, biurze konstrukcyjnym będącym wspólnym przedsięwzięciem General Electric Aviation i Instytutu Lotnictwa w Warszawie.

Dostarczony do Polski samolot HondaJet był jednym z najczęściej kupowanych samolotów typu light jet w 2017 roku. Teraz po raz pierwszy będzie wykorzystywany do świadczenia komercyjnych usług przelotowych. Do tej pory HondaJet pobił 13 rekordów prędkości. Dzięki zaawansowanej technologii stworzonej w ramach GE Honda Aero Engienes, silnik znajdujący się w HA-420 umożliwia latanie na większych wysokościach z maksymalną wysokością przelotową na poziomie 13 136 m oraz szybciej (maksymalna prędkość to 781 km/godz.) niż konkurencyjne samoloty. To wpływa na skrócenie czasu oraz obniżenie kosztów przelotu. Zaawansowany proces kontroli tolerancji oraz nowoczesny system kontroli jakości produkcji tego silnika pozwoliły także na uzyskanie niskiego poziomu hałasu w kabinie oraz najwyższego komfortu lotu w tej klasie samolotów.

„Jesteśmy dumni, że polscy inżynierowie z EDC przyczynili się do powstania silnika turboodrzutowego dla jednej z najnowocześniejszych jednostek w kategorii samolotów prywatnych. Są to specjaliści najwyższej klasy, doceniani na całym świecie, co potwierdza również ta międzynarodowa współpraca między polskimi, amerykańskimi i japońskimi inżynierami” – powiedział Marian Lubieniecki, Prezes Zarządu i Dyrektor Zarządzający General Electric Company Polska.

Silnik HF 120 do HondyJet to nie jedyny tak owocny projekt prowadzony przez Engineering Design Center. Pracujący w EDC polscy inżynierowie prowadzą kompleksowe projekty związane z najnowocześniejszymi urządzeniami dla różnych gałęzi przemysłu, w tym lotnictwa i energetyki. Wśród kluczowych osiągnięć należy wymienić najnowsze silniki lotnicze, efektywne turbiny oraz instalacje do wydobycia ropy i gazu z dna morskiego. Na uwagę zasługuje fakt, że projekty są prowadzone w Warszawie już od fazy koncepcyjnej i to polscy inżynierowie kierują wieloma pracami.

EDC rozwija także potencjał technologiczny polskiej inżynierii ściśle współpracując z uczelniami technicznymi (partnerstwo strategiczne z Politechniką Warszawską, współpraca z Politechniką Wrocławską oraz współtworzenie kierunku uczelnianego z Politechniką Gdańską). Eksperci techniczni z EDC są również prowadzącymi i konsultantami przy kontraktach GE w kraju i całej Europie, gdzie mają możliwość korzystać z polskich dostawców komponentów i usług, promując polskie technologie poza granicami kraju.

Talent i potencjał polskich inżynierów z EDC został dostrzeżony i doceniony przez GE. Firma po raz pierwszy w historii zdecydowała się pozostawić w Polsce własność intelektualną dotyczącą komponentów i modułów silników projektowanych w EDC, zapewniając tym samym bezpośredni nadzór nad pracami w ramach kompetencji lokalnych. To potwierdza uznanie dla polskich inżynierów i pierwszorzędne znaczenie EDC w globalnej przemysłowo-intelektualnej sieci GE.

***

O EDC

EDC powstało w 2000 roku jako partnerstwo publiczno-prywatne – wspólne przedsięwzięcie Instytutu Lotnictwa i General Electric. Dziś to jedno z największych w Europie centrów projektowych, gdzie zespół ponad 1800 inżynierów projektuje, wspiera produkcję i eksploatację, testuje, przeprowadza testy oraz tworzy rozwiązania cyfrowe i addytywne w wielu obszarach technologicznych takich jak lotnictwo, energetyka, transport oraz przemysł naftowy.

Więcej o EDC na www.edc.pl.  

GE w Polsce

GE weszło na rynek polski jako inwestor w 1992 roku. Obecne firma zatrudnia ponad 5 500 osób i zarządza zakładami produkcyjnymi: dwiema fabrykami produkującymi części do silników lotniczych (w Dzierżoniowie i Bielsko-Białej) oraz trzema fabrykami GE Power (fabryka turbin i odlewnia w Elblągu oraz fabryka generatorów we Wrocławiu). Do Grupy GE w Polsce, w zeszłym roku, dołączyła LM Wind Power z siedzibą w Goleniowie, która produkuje łopaty wiatrowe dla elektrowni wiatrowych lądowych i morskich. Od 16 lat działa w Warszawie Inżynieryjne Centrum Projektowe (EDC – Engineering Design Center), gdzie opracowywane są części do silników lotniczych, kotłów, turbin gazowych i parowych. Spółka powstała jako wynik współpracy i porozumienia pomiędzy GE i Instytutem Lotnictwa. Poza EDC GE posiada laboratorium  Polonia Areo w Zielonce koło Warszawy. Dodatkowo do Grupy GE w Polsce należy centrum serwisowe XEOS – joint venture pomiędzy GE Aviation a Lufthansa Technik, a także centrum remontowe CEES (Central European Engine Services) – joint venture z LOT. Inwestycje GE w Polsce od początku działalności wyniosły 670 mln USD, a roczne wydatki na badania i rozwój to około 100 mln USD.

Więcej o GE na www.ge.com/pl i Twitterze @GE_Polska

***

Informacja redakcji:

Wszelkie prawa do tekstu i zdjęć zastrzeżone dla GE. Wyłączenie licencji CC 3.0.

Tags: , , ,

3 komentarze “Pierwszy HondaJet wylądował w Warszawie!”

  1. Inicjator
    16 kwietnia 2018 at 05:38

    Ile to cacko kosztuje i gdzie go mogę kupić?

    Oraz: ile to pali na 100 km?

    Brawo GE!

  2. Inicjator
    16 kwietnia 2018 at 15:52

    Wiem, 4,5 mln $.

    Tylko że to jest już stara konstrukcja i tylko dla 4-5 osób …

    Oblot jej był w 2003 roku.

    Szkoda, a taki jest piękny – amerykanski …

  3. 17 kwietnia 2018 at 10:12

    Jakoś na zdjęciach nie widać nikogo z amber gold ani też prezydenta Gdańska.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

More Stories From Ogólna

Scroll Up