Go to ...
Obiektywnie? Subiektywnie? O polityce, państwie, gospodarce… w poszukiwaniu paradygmatu rozwoju. Zawsze mamy rację!

Obserwator Polityczny on Google+RSS Feed

25 listopada 2017

Spam telefoniczny – czyli niechciane telefony


wykres_WTB Copyrights Fundacja Wiedza to Bezpieczeństwo

Natrętni telemarketerzy call center potrafią niekiedy skutecznie uprzykrzyć codzienność. Gdy z nimi rozmawiamy zastanawiamy się, skąd mają nasz numer. Niestety wiele osób bagatelizuje ten problem nie zdając sobie sprawy, że mogło dojść do naruszenia prawa ochrony danych osobowych. Czy jest sposób, aby ograniczyć częstotliwość niechcianych rozmów lub całkowicie się ich pozbyć? 

Jakie prawa mamy obecnie?

Należy pamiętać, że przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych, to nie tylko Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych ale również Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz Ustawa z dnia 16 lipca 2004 r. – prawa telekomunikacyjne.

Niestety pomimo obecnych regulacji prawnych wciąż jesteśmy nękani telefonami lub otrzymujemy liczne wiadomości e-mail z informacjami handlowymi. Wypisywanie się z list newsletterowych i prośby o usunięcie z bazy kontaktów nic nie dają i telefon w dalszym ciągu dzwoni. Podobną sytuację mamy w przypadku przedsiębiorców. Ich numery są łatwo dostępne – z bazy Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej – przez co często otrzymują różne oferty sprzedażowe czy inwestycyjne. 

Z raportu „Co wiemy o ochronie danych osobowych” przeprowadzonych przez Fundację Wiedza To Bezpieczeństwo wynika, że znaczna część naruszeń ochrony danych osobowych, przynajmniej w odczuciu respondentów, dotyczy niechcianych przekazów marketingowych, czy to telefonicznych czy e-mailowych. 83% ankietowanych potwierdziło, że otrzymują niechciane telefony z ofertami. 

Jednak kolejna ewolucja w prawie spowoduje, że od maja każdy z nas będzie miał prawo do “bycia zapomnianym”, a za nie realizację tego prawa przedsiębiorca będzie mógł być wysoko ukarany finansowo.  Co to oznacza w praktyce?

Nowe przepisy

Jak pokazuje badanie tylko 35% respondentów, których naruszone zostało prawo do prywatności, zgłosiło takie zdarzenie do jakieś instytucji. Pozostałe osoby, w zróżnicowanych odpowiedziach wskazywały, dlaczego tego nie zrobiły. I tak: 35% respondentów zaznaczyło w ankiecie, że dochodzenie swoich praw wiązałoby się ze zbyt dużym zachodem, a 25% stwierdziło, że takie zgłoszenie nie wiele by dało.

Dzięki europejskiemu rozporządzeniu o ochronie danych osobowych, marketerzy nie będą mogli już nękać klientów swoimi telefonami, w przeciwnym razie czeka ich finansowa kara administracyjna. Każda osoba – której dane dotyczą – będzie mogła zażądać od administratora niezwłocznego ich usunięcia, a podmiot będzie miał obowiązek bez zbędnej zwłoki to wykonać. Inaczej mówiąc mamy prawo do zastania zapomnianym.

Obecnie skargi możemy składać do GIODO zarówno w formie elektronicznej, jak i pisemnej. Z tym zastrzeżeniem, iż skarga składana drogą elektroniczną powinna być podpisana kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem elektronicznym potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP,  Niestety na dzień dzisiejszy wiąże się to z uiszczeniem opłaty od skargi w wysokości 10 zł. Jest to nieduża opłata, jednakże może zniechęcać osoby do złożenia skargi. Nowe przepisy umożliwią bezpłatne składanie skarg do nowego organu nadzorczego  – mówi Maciej Kaczmarski, Prezes ODO 24.

Nowe rozporządzenie wymusi na call i contact center wiele zmian, a przede wszystkim konieczność uporządkowania zasobów, tym bardziej, że bazują one na danych, które pochodzą z różnych źródeł jak np. sms, formularz kontaktowy, wiadomości w serwisie społecznościowym. Niedostosowanie się do nadchodzących zmian może spowodować nałożenie wysokich kar finansowych na te przedsiębiorstwa.

Niestety, nikt do tej pory nie kontrolował, czy cofnięcie zgody, przez osobę której dane dotyczą było odpowiednio respektowane i faktycznie dane zostały trwale usunięte. RODO reguluje taką sytuację i daje odpowiednie narzędzie. Można podejrzewać, że ryzyko wysokich kar – 20 mln euro lub 4 proc. jego całkowitego rocznego obrotu z poprzedniego roku – skłoni wiele firm z branży call center do respektowania tego prawa – mówi adw. Marcin Zadrożny, Fundacja Wiedza To Bezpieczeństwo.

Fundacja Wiedza To Bezpieczeństwo powstała z inicjatywy osób zawodowo zajmujących się bezpieczeństwem informacji, łączących wiedzę, pasję i doświadczenie z różnych dyscyplin – m.in. prawa, informatyki, zarządzania. Cel, który jej przyświeca to promowanie znaczenia bezpieczeństwa informacji, jako najcenniejszego dobra, jakim dysponuje człowiek oraz strate1gicznego zasobu każdej organizacji. Działania Fundacji opierają się na: edukacji, integracji środowiska osób odpowiedzialnych za bezpieczeństwo informacji, w tym danych osobowych oraz tych, którzy po prostu interesują się przedmiotową tematyką oraz dostarczaniu organizacjom narzędzi chroniących ich zasoby informacyjne.

***

Informacja redakcji:

Wszelkie prawa do tekstu i grafiki zastrzeżone na rzecz podmiotu: Fundacja Wiedza to Bezpieczeństwo. Wyłączenie licencji CC 3.0.

Tags: , ,

5 komentarzy “Spam telefoniczny – czyli niechciane telefony”

  1. krolowa bona
    1 listopada 2017 at 08:03

    Bardzo istotne informacje i wszyscy winni miec swiadomosc bezprawia,jakim zadza sie hieny dokuczajac komus niechcianymi kontaktami i ofertami. Sczegolowe infirmacje co do prawa do skladania skarg winno byc przedmiotem szkolen w szkolach,w zakladach pracy oraz
    powszechnch kursach dla
    obywateli a prawo do “zatarcia danych” ma kapitalne znaczenie i odgrywa takze role w screeming obywateli dla rozmaitych kancelarii detektywistycznych,wykonujacych tzw.profilig i tak segregujacych ludzi,ze jedni sa pozbawieni w efekcie tego profilingu elementarnych praw i nie moga otrzymac umow o.prace,bankowych,ubezpieczeniowych itd.wlasnie z uwagi na niekorzystny profilig o ktorym dane osoby nawet nie wiedza…
    Zaluje,ze ponownie powyzsza publikacja nie podaje zrodel prawa,glownie dyrektyw UE z ktorych wywodza sie te reguly chroniace dane osobiste i mozliwosc skladania skarg,przrz to moze byc postawiony zarzut,ze to tylko pobozne zyczenia a nie juz ustalone i obowiazujace prawa, narzuca sie wiec tu prosba o lepszy lektorat redakcyjny OP i zawsze podawanie zrodla prawnego oraz gdzie bylo ono opublikowane….

  2. Leonidas
    1 listopada 2017 at 14:48

    Wniosek jest prosty – najlepiej nie odbierać telefonu od nieznanego albo się rozłączać po prostu…

    • krolowa bona
      1 listopada 2017 at 18:11

      @Leonidas… czasami mozna tak postapic,to niezla rada, ale to nie tak zupelnie proste,gdyz mozna spreparowac nr telefonu,ktory do nas dzwoni czesto i z ktorym to abonetem rozmawiamy itd. lub sami dajemy sie nabrac na jakas akcje lub dzwoni niby urzad czy biuro podrozy…..dobrze ze mozna prosic o zatarcie danych…

  3. 2 listopada 2017 at 21:29

    znam to co nieco od strony telemarketingu – numer telefonu jest rzeczywiście bardzo łatwo zdobyć – bądź to z sieci WWW, bądź ze starych książek telefonicznych – są też na bierzaco przez telemarketerów poprawiane (dotyczy przypadków przeniesienia numeru na nowego abonamenta). Teoretycznie można poprosić o usunieie nummeru z bazy firmy. W praktyce jest to ignorowane. Poza tym dotyczy to tylko i wyłacznie jednej firmy telemarketingowej.

    Podoba mi sięmodel amerykański – zarówno od strony posiadacza telefonu, jak i pracownika call center: tam domyslnie dzwonienie do kogokolwiek z ofertą telemarketingową jest karalne. Natomiast posiadacz telefonu moze zgłosić się do programu telemarketingowego i udostepnić swój numer firmom. Do odwołania i odwołanie dokonuje sie raz i dotyczy wszystkcih firm telemarketingowych. Takie roziwązanie niestety wymagąłoby zmiany podstawy prawnej. Zaletą roziązanai amerykańskiego jest to, zę oferta telemarketingowa dotyczy wszelkich podmiotów: prwatncyh, firm i urzedów – jeśli dany podmiot nie zapisał siedo programu telemarketiingowego, nie wolno doń z ofertą marketingową dzwonić.

    W polsce sporo zalezy tez od kultury samego pracownika, który jest jednocześnie pod duzą presją przełożonych i finansową. Z jednej stony jest nieustannie kontrolowany i poganiany do osiagania wyników. Z drugiej często jest to praca na zlecenie, albo na umowę o dzieło, albo i był taki okreś, ze pracować dało sietylko na czarno… Kilku poraconików zatrudnionych, a reszta… Jak było wiadomo, ze ma nadejsć kontrola, roiło siepusto w firmie, pracowały 3-4 osoby na krzyż, na 100 mozliwych stanowisk. Zarobki też kiepskie, czesto aby mieć jakie takie zarobki, trzeba w pracy siedziec po 10-12h. nie ma sieco dizwić, ze często n i tak niska juz kultua osobista siada jeszcze bardziej. Sam telemarketer tez natrafia na potencjalnych klientów. których zachowanie i słowa otrafią w kilka sekund doprowadzic do wrzenia mózgu, co potem odbija siena kilkunastu następncyh rozmowach.

    • Szpok
      18 listopada 2017 at 18:32

      To wszystko jest teoretycznie a, praktycznie ,,hajeny nienachlane” wszystkie umowy,ustawy,przepisy o nienaruszalnosci osobistej maja gleboko w …….
      Przepisy o nienaruszalnosci osobistej przez telefon
      w Polsce i Usa sa objete takimi samimi przepisami i nie widze
      potrzeby gloryfikowac tych drugich.
      Bo niby co?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

More Stories From Ogólna

Scroll Up