Go to ...
Obiektywnie? Subiektywnie? O polityce, państwie, gospodarce… w poszukiwaniu paradygmatu rozwoju. Zawsze mamy rację!

Obserwator Polityczny on Google+RSS Feed

12 grudnia 2017

Uroczystość wmurowania kamienia węgielnego pod centrum XEOS. To inwestycja warta 1 mld PLN


  •  27 września 2017 roku zapisze się w historii XEOS jako symboliczny dzień rozpoczęcia inwestycji i wmurowania kamienia węgielnego pod budowę centrum serwisowania i naprawy silników samolotowych w Środzie Śląskiej.
  • Honorowymi gośćmi XEOS w tym dniu są najwyżsi rangą menadżerowie spółek joint venture: Carsten Spohr – Prezes Lufthansa Group, dr Johannes Buβman – Prezes Lufthansa Technik, David Joyce – Wiceprezes Zarządu GE i Prezes GE Aviation oraz Jean Lydon-Rodgers – Prezes GE Aviaton Services, a także Tadeusz Kościński – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju oraz Rolf Nikel – Ambasador Republiki Federalnej Niemiec w Polsce.
  • W symbolicznej kapsule czasu umieszczono m.in. oryginalną matrycę grafiki przedstawiającej silnik samolotowy na tle centrum XEOS, autorstwa wrocławskiej artystki Marty Lech, list zespołu XEOS do przyszłych pokoleń pracowników i partnerów biznesowych centrum, wycięty w szkle zarys silnika Genx-2B, który będzie w przyszłości serwisowany w zakładzie, a także model samolotu Boeing 747-8, w którym montowane są takie silniki.
  • XEOS, joint venture Lufthansa Technik AG i GE Aviation, to inwestycja warta 1 mld PLN. Jedno z najnowocześniejszych na świecie centrów serwisowania i naprawy silników samolotowych stworzy 600 nowych miejsc pracy dla wysokiej klasy specjalistów, a w szkolenie kadry zainwestuje 60 mln PLN.
  • Otwarcie centrum planowane jest na wiosnę 2019 roku.

 

1_Copyrights_Xeos

Thomas Böttger, Dyrektor Zarządzający XEOS: Dzisiejsza uroczystość to symboliczne rozpoczęcie naszego projektu. Podczas Paris Airshow w czerwcu 2015 roku dwóch globalnych liderów w przemyśle lotniczym – Lufthansa Technik i GE Aviation – podjęło decyzję o stworzeniu jednego z najnowocześniejszych na świecie centrów serwisowania i naprawy silników samolotowych – GEnx-2B oraz GE9X. Dzisiaj spełniamy to marzenie i z dumą podejmujemy to wyzwanie. XEOS to nowoczesne technologie, światowej klasy rozwiązania, najwyższe standardy jakości oraz bezpieczeństwa. Tworzymy historię przemysłu lotniczego oraz opartej na wiedzy, nowoczesnej gospodarki, której głównym filarem jest właśnie lotnictwo. Historię tę tworzymy razem z naszym zespołem, który docelowo będzie liczył 600 wysokiej klasy specjalistów, o unikatowych w skali światowej kompetencjach.

Stefan Schmuck, Dyrektor Operacyjny XEOS:

Z ogromną radością, w towarzystwie naszych przyjaciół, partnerów biznesowych, polskich władz, sąsiadów i mediów  rozpoczynamy dzisiaj długą, bo przynajmniej 40-letnią podróż. Od grudnia 2016 roku Polska i Dolny Śląsk, a dokładnie Środa Śląska to nasz dom. Chcemy tutaj zbudować silne relacje z lokalną społecznością, a wmurowany dzisiaj kamień węgielny to nie tylko fundament naszego centrum, ale i fundament tych relacji. Do kapsuły czasu włożyliśmy list do przyszłych pokoleń, stanowiący manifest naszych wartości i planów. Jesteśmy przekonani, że osoby, które przeczytają ten list za 40, a może i więcej lat, stwierdzą z dumą, że nasze przesłanie jest nadal aktualne, a cele udało się zrealizować.

 Tadeusz Kościński, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju: Inwestycja XEOS w Środzie Śląskiej to efekt konsekwentnych dążeń rządu do zmniejszania różnic gospodarczych pomiędzy regionami. Wybór Polski na lokalizację najnowszego centrum serwisowania i naprawy silników samolotowych nie jest przypadkiem. Nie bez znaczenia są dobrze przygotowana infrastruktura, ale przede wszystkim wykwalifikowani pracownicy oraz stabilna sytuacja gospodarcza.  Stajemy się powoli europejskim liderem w pozyskiwaniu inwestycji typu „greenfield” w obszarze najnowszych, wysoko zaawansowanych technologii.

 Na placu budowy trawają intensywne prace

Prace na budowie wystartowały na początku sierpnia 2017 roku. Wyrównano już teren, przerzucając na placu budowy ponad 35 tys. metrów sześciennych ziemi, wylano także sporą część fundamentów. W połowie października do koparek i dźwigów dołączą pierwsze żurawie budowlane, aby rozpocząć prace związane z konstrukcją szkieletu budynku: wzniesionych zostanie ponad 200 betonowych kolumn, każda o wadze ok. 35 ton. W sumie podczas prac budowlanych zużyte zostanie ok. 1700 ton stali i 20 tys. metrów sześciennych betonu.

Plac budowy centrum XEOS ma powierzchnię około 14 hektarów, czyli tyle, ile mniej więcej 20 boisk do piłki nożnej. Z kolei zbiornik na wodę deszczową wraz z systemem rur rozprowadzających mają objętość olimpijskiego basenu.

Budynek zakładu w stanie surowym zamkniętym będzie gotowy w marcu 2018 roku. Już latem 2018 roku pojawią sie tam pierwsze elementy wyposażenia, które w przyszłości posłuży do naprawy silników. Przekazanie budynków inwestorowi zaplanowano na grudzień 2018 roku, tak by wiosną 2019 roku centrum mogło przyjąć pierwsze silniki. Terminowe zakończenie prac jest możliwe dzięki zaangażowaniu kilkudziesięciu podwykonawców – polskich firm współpracujących z generalnym wykonawcą oraz 500 pracowników (w szczycie prac budowlanych), dla których dzięki budowie stworzono nowe miejsca pracy. Prace na budowie prowadzone są w systemie dwuzmianowym, od poniedziałku do soboty.

Od 56 dni, czyli od momentu startu prac nad centrum, na placu budowy nie wydarzył się żaden, nawet najdrobniejszy incydent. To efekt najwyższych standradów bezpieczeństwa, których przestrzeganie jest wpisane w wartości zarówno spółek joint venture – Lufthansa Technik i GE Aviation, jak i generalnego wykonawcy – firmy Budimex oraz Generalnego Projektanta centrum – firmy PM Group.

2_Copyrights_Xeos

 Silniki samolotowe najnowszej generacji serwisowane w centrum XEOS

 Głównym przeznaczeniem zakładu będzie serwisowanie silników typu GEnx-2B, a w kolejnych latach również typu GE9X. Aktualnie w komercyjnym użyciu przez 18 operatorów lotniczych na całym świecie jest prawie 500 silników GEnx-2B, które wylatały już w sumie 5 mln godzin, osiągając świetne wyniki eksploatacyjne. Ich technologiczne zaawansowanie sprawia, że w porównaniu z modelem GECF6, gwarantują niższe zużycie paliwa oraz mniejszą o 15% emisję CO2.

Silniki GE9X, które do zakładu będą trafiać od 2021 roku, są natomiast najnowocześniejszymi silnikami lotniczymi w swojej klasie. I choć formalnie na rynku zadebiutują w 2019 roku, to już ponad 700 sztuk zostało zamówionych przez operatorów na całym świecie. Silniki GE9X są kontynuacją rozwoju technologii lotniczej w kierunku większej wydajności przy jednoczesnym mniejszym spalaniu paliwa, co oznacza mniejszą emisję gazów do atmosfery.

86 osób zatrudnionych w XEOS, docelowo 600 nowych miejsc pracy

To właśnie możliwość pracy z zastosowaniem zaawansowanych technologii z branży lotniczej, atrakcyjne, długofalowe szkolenia zawodowe oraz międzynarodowe środowisko pracy, stworzone z udziałem dwóch globalnych marek – Lufthansa Technik i General Electric Aviation, przyciągają wysokiej klasy specjalistów, inżynierów czy studentów kierunków technicznych z całej Polski. Już dziś w centrum zostało zatrudnionych 86 osób, a do końca roku liczba ta wzrośnie do 100. W momencie uruchomienia zakładu, wiosna 2019 roku, pracować w nim będzie ok 140 osób. Docelowo XEOS utworzy 600 nowych miejsc pracy.

XEOS w szkolenia kadry zainwestuje 60 mln PLN, a środki te zostaną przeznaczone m.in. na funkcjonowanie Specjalistycznego Centrum Szkoleniowego we Wrocławiu oraz wielomiesięczne szkolenia pracowników zakładu.

Kapsuła czasu XEOS – do kapsuły czasu włożone zostaną wymienione elementy:

Thomas Böttger, Dyrektor Zarządzający XEOS oraz Stefan Schmuck, Dyrektor Operacyjny XEOS jako pamiątki od Spółki XEOS do kapsuły czasu włożą:

  • matrycę oryginalnej, dedykowanej wydarzeniu grafiki przedstawiającej silnik samolotowy na tle centrum XEOS, autorstwa wrocławskiej artystki i wykładowcy Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu – Marty Lech;
  • list od zespołu XEOS do przyszłych pokoleń pracowników, partnerów biznesowych i sąsiadów centrum;
  • grupowe zdjęcie zespołu XEOS, zrobione podczas Otwarcia Centrum Szkoleniowego we Wrocławiu;
  • Express Miejski – wydanie specjalne lokalnej gazety z dnia 27 września 2017 roku.

 

Carsten Spohr – Prezes Lufthansa Group oraz dr Johannes Buβman – Prezes Lufthansa Technik do kapsuły czasu włożą:

  • model samolotu Boeing 747-8, w którym używane są tylko silniki GEnx-2B, serwisowane w przyszłości w centrum XEOS.

 

David Joyce – Wiceprezes Zarządu GE i Prezes GE Aviation oraz Jean Lydon-Rodgers – Prezes GE Aviaton Services do kapsuły czasu włożą:

  • wycięty w szkle zarys silnika GEnx-2B, serwisowanego w przyszłości w centrum XEOS.

 

Tadeusz Kościński, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju w imieniu polskiego rządu do kapsuły czasu włoży:

  • płytę CD z muzyką Fryderyka Chopina, nagraną w kosmosie.

 

Rolf Nikel, Ambasador Republiki Federalnej Niemiec w Polsce do kapsuły czasu włoży:

  • folder zawierający Polsko-Niemieckie Traktaty z 14 listopada 1990 roku oraz 17 czerwca 1991 roku;
  • szalik, w którym Ambasador kibicował podczas ostatniego starcia piłkarskich drużyn Polski i Niemiec;
  • kartę pokładową z ostatniego lotu Ambasadora samolotem linii Lufthansa na trasie Warszawa-Frankfurt.

 

Informacja redakcji: Wszelkie prawa do tekstu, zdjęć i filmu zastrzeżone na rzecz podmioty XEOS. Wyłączenie licencji CC 3.0.

Angielska wersja tekstu: [tutaj].

Tags: , ,

2 komentarze “Uroczystość wmurowania kamienia węgielnego pod centrum XEOS. To inwestycja warta 1 mld PLN”

  1. 007
    28 września 2017 at 06:11

    przykład działania Dobrej Zmiany, nie narzekajcie na PiS

  2. Tauryba
    28 września 2017 at 07:16

    Duża inwestycja, szkoda że nie mają lotniska pod halą, bo wtedy by to miało sens

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

More Stories From Ekonomia

Scroll Up