Go to ...
Obiektywnie? Subiektywnie? O polityce, państwie, gospodarce… w poszukiwaniu paradygmatu rozwoju. Zawsze mamy rację!

Obserwator Polityczny on Google+RSS Feed

25 listopada 2017

CENTRUM SZKOLENIOWE XEOS – milowy krok na drodze do dolnośląskiej Doliny Lotniczej


 

2017_09_05_fot_slawek_przerwa-6094 Copyrights XEOS

  • Specjalistyczne Centrum Szkoleniowe Spółki XEOS (joint venture Lufthansa Technik i GE Aviation) w Prologis Park Wrocław to najnowocześniejsze centrum kształcenia w przemyśle lotniczym w Europie Środkowo- Wschodniej.
  • We wrocławskim Centrum odbywają się wewnętrzne szkolenia pracowników zakładu serwisowania i naprawy silników lotniczych XEOS, zlokalizowanego na terenie gminy Środa Śląska. Docelowo Spółka zainwestuje w szkolenie kadry 60 mln PLN.
  • W otwartym w czerwcu 2017 roku Centrum o powierzchni ponad 2500 m kw. znajdują się obecnie trzy silniki CF6-80 (produkcji GE), które używane są w samolotach typu Boeing B747-400 i Airbus A330. Wkrótce do silników, na których swoje umiejętności kształcą przyszli mechanicy oraz inżynierowie zakładu XEOS dołączy silnik GEnx-2B, używany w samolotach typu Boeing B747-8. To właśni silniki GEnx-2B oraz GE9X (ten drugi na rynku zadebiutuje dopiero w 2019 roku), będą serwisowane i naprawiane w zakładzie XEOS w Środzie Śląskiej.
  • Kilkunastomiesięczny trening zawodowy w Centrum Szkoleniowym XEOS rozpoczęło już 65 przyszłych inżynierów i mechaników silników samolotowych. Razem z zespołem managerów i pracownikami administracji, XEOS zatrudnia obecnie 86 pracowników. Do końca 2017 roku liczba ta wzrośnie do 100. Rekrutacja trwa, a do bazy osób starających się o pracę w zakładzie spłynęło już niemal 1,5 tysiąca aplikacji z całego świata.
  • Centrum Szkoleniowe XEOS to także pierwszy krok w kierunku stworzenia na Dolnym Śląsku doliny lotniczej. XEOS chciałby w przyszłości współpracować z uczelniami wyższymi i szkołami zawodowymi z regionu, a także z innymi podmiotami biznesowymi działającymi w przemyśle lotniczym. Wizyta studyjna w Centrum  stanowi otwarcie dyskusji nad wykorzystaniem placówki do kształcenia na Dolnym Śląsku przyszłych pokoleń inżynierów i mechaników silników samolotowych.

 

Thomas Böttger, Dyrektor Zarządzający XEOS: Wrocławskie Centrum Szkoleniowe XEOS to nowoczesny obiekt, w którym swoje umiejętności kształcą pracownicy naszego zakładu. Stopniowo budujemy 600-osobowy zespół najwyższej klasy specjalistów w dziedzinie lotnictwa, inwestując w ich szkolenie i rozwój 60 mln PLN. W przyszłości jesteśmy jednak otwarci na współpracę z dolnośląskimi uczelniami oraz szkołami technicznymi, organizacjami zrzeszającymi polskich inżynierów, klastrami lotniczymi czy innymi firmami działającymi w przemyśle lotniczym. Dzisiejszym spotkaniem otwieramy dyskusję nad tym, jak możemy jako XEOS przyczynić się do rozwoju polskiego systemu edukacji zawodowej, przemysłu lotniczego oraz nowoczesnej gospodarki, czy wreszcie samej doliny lotniczej na Dolnym Śląsku.

2017_09_05_fot_slawek_przerwa-6063 Copyrights XEOS2017_09_05_fot_slawek_przerwa-6063 Copyrights XEOS

Stefan Schmuck, Dyrektor Operacyjny XEOS: Do pracy w Spółce XEOS szukamy kandydatów z całej Polski. W naszym ośrodku szkoleniowym będą zdobywać i szlifować swoje umiejętności podczas warsztatów praktycznych, pracując z najnowocześniejszymi silnikami samolotowymi. Dajemy im szansę na zdobycie unikatowych kompetencji w niezwykle innowacyjnym i dynamicznie rozwijającym się sektorze gospodarki. Praca w XEOS to codzienne wyzwania, inaczej niż powtarzajace się czynności w produkcji. To także ogromna odpowiedzialność i wyróżnienie, co potwierdza fakt, że w ciągu 9 miesięcyod rozpoczęcia rekrutacji zbudowaliśmy już niemal 90-osobowy zespół osób o wysokich, specjalistycznych kwalifikacjach, a aplikacje niemal 1,5 tys. osób ciągle czekają na rozpatrzenie.

Arnold Hoessler, Dyrektor ds. Jakości i Procesów XEOS: Nasze Centrum Szkoleniowe działa jak prawdziwy zakład serwisowania i naprawy silników samolotowych. Na powierzchni ponad 2500 m kw. stworzyliśmy przestrzeń do zajęć praktycznych, w której obecnie znajdują się cztery silniki samolotowe. W codziennej pracy i nauce stosujemy najwyższe standardy bezpieczeństwa, wykorzystujemy sprzęt najnowszej generacji i kształcimy unikatowe umiejętności. Przykładamy ogromną wagę do jakości szkoleń, a później naszej pracy, a na to składa się nie tylko wiedza i doświadczenie, ale również tzw. czynnik ludzki. Uczymy się pracować w grupie, uczymy się odpowiedzialności, dokładności, ale też wzajemnego zaufania. Niektórzy twierdzą, że nasze szkolenie zmienia ich podejście do życia.

Centrum Szkoleniowe XEOS w Prologis Park Wrocław

12 września 2017 roku w Centrum Szkoleniowym XEOS odbyła się wizyta studyjna dla przedstawicieli świata nauki, biznesu oraz mediów. To pierwsze tego typu spotkanie, które ma stanowić otwarcie dyskusji o współpracy i wykorzystaniu Centrum do kształcenia przyszłych pokoleń inżynierów, mechaników i innych wysokiej klasy specjalistów w dziedzinie lotnictwa.

Oficjalne podpisanie umowy o powstaniu Centrum w Prologis Park Wrocław nastąpiło 31 marca 2017 roku. W ciągu dwóch miesięcy budynek o powierzchni ponad 2500 m kw. został przystosowany do prowadzenia w nim zajęć teoretycznych. Powstały cztery klasy szkoleniowe, w tym jedna stanowiąca nowoczesne centrum komputerowe, pokój trenerów, biuro oraz przestrzeń socjalna. Pierwsze zajęcia teoretyczne w Centrum odbyły się w czerwcu 2017 roku, a symboliczne przecięcie wstęgi, w którym uczestniczyli pracownicy Spółki XEOS miało miejsce dokładnie 12 czerwca 2017 roku.

2017_09_05_fot_slawek_przerwa-6064 Copyrights XEOS

Od sierpnia  w Centrum odbywają się także zajęcia praktyczne. Na hali szkoleniowej o powierzchni ponad 1600 m kw. znajdują się obecnie trzy silniki samolotowe CF6-80, używane w samolotach typu Boeing B747-400 i Airbus A330. Wkrótce przyszli mechanicy będą uczyć się także na silniku GEnx-2B, który ma być docelowo serwisowany i naprawiany z zakładzie XEOS w Środzie Śląskiej.  Drugi z silników, nad którymi będą w przyszłości pracować w zakładzie XEOS – GE9X zadebiutuje na rynku dopiero w 2019 roku. Silniki te produkowane są przez partnera joint venture – GE Aviation w Cincinnati w stanie Ohio w Stanach Zjednoczonych. Silnik GE9X będzie miał średnicę 4,1 m i będzie ważył ponad 9 ton. Wymiary silnika GEnx-2B są niewiele mniejsze, bo średnia wynosi 3.3 m, a waga niemal 6 ton. Oba silniki mogą być używane nawet przez 30 lat, a ich obowiązkowe przeglądy odbywają się średnio co 35 tys. godzin lotu. I to właśnie w przyszłym zakładzie serwisowania i naprawy silników samolotowych XEOS w Środzie Śląskiej będą odbywały się takie przeglądy.

Poza silnikami Centrum Szkoleniowe zostało zaopatrzone w  wysoce specjalistyczny sprzęt do serwisowania i naprawiania silników, dzięki czemu Centrum odwzorowuje standardy i warunki prawdziwego zakładu, który powstanie w przyszłości w Środzie Śląskiej.

60 mln PLN zainwestowane w szkolenie kadry

XEOS w szkolenia kadry zainwestuje 60 mln PLN, a środki te zostaną przeznaczone m.in. na funkcjonowanie Centrum oraz wielomiesięczne szkolenia pracowników zakładu. Obecnie w Centrum szkoli się 65 mechaników silników samolotowych. Będą oni w przyszłości dokonywać demontażu i ponownego montażu silników, oględzin i dokładnego sprawdzania poszczególnych komponentów silników, ich czyszczenia, a także ewentualnej naprawy.

Kilkunastomiesięczne szkolenia odbywają się w ok. 20-osobowych grupach. Każde szkolenie rozpoczyna się od części teoretycznej, podczas której uczestnicy doskonalą swoje umiejętności z zakresu języka angielskiego, z naciskiem na słownictwo techniczne, charakterystyczne dla branży lotniczej oraz zdobywają wiedzę techniczną, np. szkolenia materiałowe, wykłady z prawa lotniczego czy znaczenia czynnika ludzkiego w lotnictwie.

2017_09_05_fot_slawek_przerwa-5964 Copyrights XEOS

Zajęcia praktyczne rozpoczynają się od nabycia podstawowych umiejętności z zakresu obsługi, kontroli i naprawy silników samolotowych. Dopiero po ok. 9 miesiącach mechanicy przechodzą do bardziej specjalistycznego szkolenia i nabywają konkretne specjalizacje.

Uczestnicy regularnie zdają kontrolne egzaminy, a za swoją pracę i naukę dostają comiesięczne wynagrodzenie. Szkolenie przewiduje lekcje prowadzone przez światowej klasy trenerów, webinaria, praktyczną pracę na silnikach, pracę w grupach, pracę z mentorem czy wyjazdy do innych zakładów serwisowania i naprawy silników samolotowych w Europie, m.in. do Hamburga.

Innowacyjne technologie atrakcyjne dla nowych pracowników

To właśnie możliwość pracy z zastosowaniem zaawansowanych technologii z branży lotniczej, atrakcyjne, długofalowe szkolenia zawodowe oraz międzynarodowe środowisko pracy, stworzone z udziałem dwóch globalnych marek – Lufthansa Technik i General Electric Aviation, przyciągają wysokiej klasy specjalistów, inżynierów czy studentów kierunków technicznych z całej Polski. Już dziś w centrum zostało zatrudnionych 86 osób, a do końca roku liczba ta wzrośnie do 100. W momencie uruchomienia zakładu, wiosna 2019 roku, pracować w nim będzie ok 140 osób. Docelowo XEOS utworzy 600 nowych miejsc pracy.

2017_09_05_fot_slawek_przerwa-6103 Copyrights XEOS

Od grudnia 2016 do dzisiaj do bazy rekrutacyjnej Spółki XEOS wpłynęło niemal 1,5 tys. aplikacji z całego świata. O pracę w zakładzie serwisowania i naprawy silników samolotowych starają się głównie mieszkańcy Dolnego Śląska, Podkarpacia oraz Mazowsza, ale i obywatele innych krajów, np. Portugalii, Grecji czy Włoch. Wśród kandydatów znajdują się osoby, które mogą się pochwalić doświadczeniem w branży lotniczej, jak i pracownicy przemysłu motoryzacyjnego, a także absolwenci i studenci uczelni technicznych. Obecnie największy nacisk nałożony jest na rekrutację mechaników silników samolotowych, inżynierów procesu, inżynierów i specjalistów ds. jakości oraz managerów z zakresu zamówień, obsługi klientów i finansów.

Rekrutacja prowadzona jest wieloetapowo i wielotorowo. Chętni do pracy mogą skorzystać z pośrednictwa agencji rekrutacyjnych, stron z ogłoszeniami o pracę, a także bezpośrednio ze strony www.career.xeos.aero , na której znajdują się aktualne ogłoszenia o pracę. Kluczowe kompetencje, których Spółka szuka u kandydatów to nie tylko wiedza czy doświadczenie w branży lotniczej, ale i bardzo dobra znajomość języka angielskiego, umiejętność pracy w grupie, zrozumienie roli bezpieczeństwa i odpowiedzialności w pracy z silnikami samolotowymi, a także otwartość i  komunikatywność.

Współpraca z regionem

W ramach budowania kadry wysokiej klasy specjalistów i tworzenia na Dolnym Śląsku doliny lotniczej, XEOS chce współpracować z Agencją Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej, Politechniką Wrocławską i szkołami technicznymi oraz Dolnośląskim Klastrem Lotniczym, powołanym przez Legnicką Specjalną Stefę Ekonomiczną. Działania podjęte w przyszłości pozwolą zbudować infrastrukturę edukacyjną i walczyć o kolejne projekty w sektorze lotniczym na Dolnym Śląsku.

2017_09_05_fot_slawek_przerwa-6025 Copyrights XEOS

Zakład XEOS w Środzie Śląskiej powstanie w dwóch etapach

Budowa kompleksu w Środzie Śląskiej będzie odbywała się dwuetapowo. Planowany termin zakończenia pierwszego etapu i rozpoczęcia pracy centrum serwisowania i naprawy silników lotniczych XEOS w Środzie Śląskiej to początek 2019 roku. Do tego czasu powstaną główne budynki biurowe oraz techniczno-operacyjne.

Do 2020 roku powstanie nowoczesna, wyposażona w najnowsze technologie, specjalistyczna komora do testowanie silników samolotowych. Jej konstrukcja i przygotowanie do pełnej operacyjności zajmie ok. 2 lat.

Poniżej film przedstawiający zakład firmy:

***

Informacja:

Wszelkie prawa do tekstu, grafik i filmu zastrzeżone dla podmiotu XEOS. Wyłączenie licencji CC 3.0.

Tags: , , ,

3 komentarze “CENTRUM SZKOLENIOWE XEOS – milowy krok na drodze do dolnośląskiej Doliny Lotniczej”

  1. Inicjator
    13 września 2017 at 04:49

    Czyli Wrocławianie potrafią!
    Gratulacje.

  2. Wierny czytelnik
    13 września 2017 at 05:01

    Filmik to render, ale to oczywiste. Fajne miejsce pracy za dobre pieniądze i wysoka kultura techniczna. Tylko szkoda że nie mają lotniska obok, bo by mogli naprawiać samoloty prosto z pasa.

  3. wieczorynka
    13 września 2017 at 21:35

    Oby się powiodła cała inwestycja. Nareszcie Polacy będą mieli zatrudnienie odbiegające od kasjer w markecie. Przedstawiony temat napawa otuchą. Serwisowanie i naprawa silników samolotowych to typ zakładów jakie powinny powstawać w naszym kraju.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

More Stories From Ogólna

Scroll Up