Go to ...
Obiektywnie? Subiektywnie? O polityce, państwie, gospodarce… w poszukiwaniu paradygmatu rozwoju. Zawsze mamy rację!

Obserwator Polityczny on Google+RSS Feed

22 października 2017

Czy system sądownictwa jest zgnilizną i gigantycznym skandalem?


Czy system sądownictwa jest zgnilizną i gigantycznym skandalem? Jeżeli tak jest i nie są to słowa kryminalistów z więzień o ciężkim rygorze, tylko najważniejszego polityka w naszym kraju – to, co się takiego stało, że do tego doszło? Co więcej – zapytajmy jakie prawo mają ludzie pracujący w Sądach do osądzania społeczeństwa? Uwaga nie mówimy o odpowiedzialności lub kwalifikacjach, chodzi o cały system. Jeżeli system jest zły, to nie da się być w nim dobrym. Ponieważ chodzi o efekt. W tym znaczeniu teza o zgniliźnie i gigantycznym skandalu nabiera specjalnego znaczenia, ponieważ może być podnoszona w ogóle jako element kwestionowania logiki i zasadności działania całego systemu, a w konsekwencji działania poszczególnych ludzi w poszczególnych sprawach.

Jeżeli tak poważne oskarżenia, obalające w istocie cały system i delegitymizujące jego prawo do działania w imieniu państwa za pośrednictwem prawa – zgłasza ważny polityk rządzący, to możemy mówić o czymś więcej niż reformie systemu. Możemy mówić o potrzebie jego sanacji! W zasadzie nawet zrobienia całości od nowa, ponieważ jest bardzo źle.

Jako obywatele możemy mówić o kryzysie zaufania do władzy sądowniczej, nie będzie to obraza Sądów – na tą pułapkę trzeba uważać, albowiem ważny polityk już wywarzył drzwi do tego układu. Nie oznacza to, że można odmawiać posłuszeństwa, jednak oczywistą oczywistością po tych słowach, powinna być poważna reforma sądownictwa. Jeżeli będzie taka potrzeba z wymianą kadr, oczywiście nie mówimy o zwalnianiu Sędziów! To byłoby czymś niesamowitym. Mówimy w ogóle o innym podejściu do Wymiaru Sprawiedliwości w naszym kraju. Innej organizacji Sądów, innej organizacji procesu, zmianach w prawie i procedurze karnej. To wszystko trzeba zmienić, inaczej nie może być mowy o tym, żeby system dalej funkcjonował – po tak poważnych oskarżeniach, to nie jest dłużej możliwe.

Dotychczasowe działania rządzących w sferze wymiaru sprawiedliwości, niestety nie są pozytywne. Minął rok sprawowania władzy i nie uczyniono niczego, np. w zakresie rozwiązania problemów wynikających z elementów patologii w zawodzie Komorników sądowych. Sądy niby zreformowano, jednak co to za reforma, bez zmian personalnych? Dostęp do zawodu nadal jest prawie niemożliwy. Zaproponowane zmiany w Krajowej Radzie Sądownictwa, wzruszają system, jednak nie tworzą nowych rozwiązań, tylko generalizują dotychczasowe struktury w nieco inny sposób. W efekcie nic się nie dzieje takiego, co wyłącza możliwość dostosowania się struktur, w których nadal są ci sami ludzie.

Podstawą sądownictwa są kadry. Dotyczy to zarówno orzeczników jak i urzędników sądowych, którzy przeważnie klepią biedę, a od ich pracy zależy w istocie bardzo wiele. Do póki nie będzie poprawy warunków materialnych pracy tych wszystkich wspaniałych ludzi, nie ma mowy o żadnym reformowaniu niczego. Nie da się reformować systemu, wbrew jego pracownikom operacyjnym, zwłaszcza w „branży”, w której wszystko zależy od ludzi działających pod naporem procedur i wielką presją czasu. W ogóle sam pomysł na to, żeby poprzez reformowanie systemu – pośrednio ukarać tych ludzi, tworzących rzekomo „kastę” (to cytat z wiadomego polityka i jego świty) – to bardziej, niż nieporozumienie.

Nie ma co dyskutować i dywagować o szczegółach, albowiem praca Sądów, nie jest taka prosta, żeby ją streścić w kilku linijkach felietonu. Ważne jest jednak, żebyśmy nie postrzegali rzeczywistości sądowej, jako czegoś wyalienowanego, rządzonego przez ludzi nie mających związku z rzeczywistością. To wielkie nieporozumienie, w tym znaczeniu że obecna władza pod pewnymi względami celowo działa na rzecz obniżenia zaufania i pogorszenia sposobu postrzegania Sądów i Sędziów. Nie będzie przesadą stwierdzenie, że pod pewnymi względami środowisko orzeczników jest dzisiaj tematem zastępczym, na którym władza może realizować swoją dobrą zmianę.

To bardzo zła praktyka, nie mająca niczego wspólnego ze wzmacnianiem państwa. Trudno jest bowiem sobie nawet wyobrazić sytuację, w której rządzący chcieliby kimś zastąpić obecnych orzeczników. To jest niemożliwe i spowodowałoby paraliż państwa, a może i nawet jego anarchię.

Państwo, cały jego system opiera się na Sądach. Można mieć do ich działania różne zastrzeżenia, czasami zdarzają się rzeczywiste patologie, jednak proszę pamiętać, że to politycy uchwalają prawo, które Sądy muszą stosować. Niestety politycy jakoś, nie chcą o tym pamiętać, jak narzekają na Sądy i Sędziów!

Chrońmy niezawisłość Sądów – to ostatnia ostoja sprawiedliwości w państwie. Może czasami działa poniżej oczekiwań, ale bez Sędziów i Sądów nie ma państwa. Ochrona wizerunku Sadów jest tutaj fundamentem, bo na nim opiera się autorytet i zaufanie. Proszę pamiętać – co najmniej połowa „klientów” Sądów wychodzi z nich bez satysfakcji. Jednak to wynika z samej istoty sądzenia! Chrońmy niezawisłość Sądów! To one chronią nas przed złem!

Tags: , , , ,

27 komentarzy “Czy system sądownictwa jest zgnilizną i gigantycznym skandalem?”

  1. Królik Zygmund
    11 lutego 2017 at 07:29

    Tak jak pan napisał tu potrzebna jest reforma całości

  2. WALDEMAR SPOD CZESKIEJ GRANICY
    11 lutego 2017 at 07:59

    Oni rozwalają państwo, do tego muszą zlikwidować sądy bo pomimo dysfunkcji są niezależne od nich.

  3. Inicjator
    11 lutego 2017 at 09:17

    Rację ma Naczelnik Państwa.

    Tylko zabraknie Mu konsekwencji żeby zrealizować plan oczyszczenia tego obszaru.

    Ja to widzę tak.

    Likwidujemy wszelkie sądy i związanych z nimi komorników oraz adwokatów.

    Pozostaje Prokuratura i więziennictwo.

    I to powinno wystarczyć.

    A w budynkach i gmachach po sądowych będą okresowo zbierać się SĄDY LUDOWE, do rozstrzygania wskazanych przez Naczelnika spraw.

    Z całą reszta problemów poradzi sobie prokuratura.

    No i zacząłbym rozbudowywać więzienia.

    Na początek – o obozy reedukacyjne i poprawcze.

  4. SSO
    11 lutego 2017 at 16:10

    Zgadzam się z pana opinią, nie powinno się pod przykryciem potrzeby reformy robić czystki i wprowadzać zamordyzmu. Co właśnie jest realizowane. Jednak jak wiele osób was przeczyta? Z Sędziów zrobiono wrogów i mamy polowanie na czarownice.

    • krzyk58
      11 lutego 2017 at 17:07

      Sędziowie sami z własnej inicjatywy postawili się poza prawem…elita nadludzi,kiedyś w latach 50’byli panami
      niewoli i śmierci Polaków.Niewywiązanie się z nałożonego kontygentu niejednokrotnie oznaczało ‘dom niewoli” ….
      Proszę mi wskazać dziś instytucję jeszcze bardziej
      godną pożałowania (pogardzaną)niż wymiar tzw.
      sprawiedliwości? To jest “czarny lud” z którym
      szybko należy “coś zrobić”,włącznie z “Głównym
      Ajatollachem” – w odstawce…tak,tak panie SSO.
      Rozszyfrujemy “ksywe”?

      • wlodek
        11 lutego 2017 at 20:04

        Ja ci krzyku wskaże!Rząd “dobrej zmiany”z Antonim,Zibi,Waszczem,marzycielem z Polski walczącej, i oczywiście broszka itd.itp,Kocham ich bardziej niż P.Sędziną Łętowska !

      • krolowa bona
        12 lutego 2017 at 03:34

        @krzyk58, ostre slowa ale niezwykle trafne, tez tak uwazam, ze to “czarny lud” i “elita nadludzi”…juz wielokrotnie wspominalam na lamach OP, ze “wymiar sprawiedliwosci” to najwyzszy stopien tzw.”przestepczosci panstwowej” / = “StaatsKriminalitaet ” /, przeciez to niby trzecia sila oprocz wladzy ustawodawczej / parlament / wykonawczej / egzekutywa = administracja / : wmadza sadownicza ktora pardoksalnie jest nominowana lub powolywana aktem adminiszracyjnym przez egzekutywe / przez ministra sprawiedliwosci !!! / to sprzecznosc ustrojowa i ideologiczna sama w sobie !! Jak wymiar sprawiedliwosci ma byc NIEZAWISLY ???
        SEDZIOWIE i prokuratorzy oraz komornicy i inni “czlonkowie” wymiaru sprawiedliwosci winni byc wybuerani w wolnych, powszechnyvh wyborach owszem z listy isob z wyksztalceniem prawniczym ale wybierani przrz obywateli a nie mianowani przez administracje….wedlug orientacji partyjnej, lobbystycznej…..
        Caly niby niezawisly wymiar sprawiedliwosci winien zdawac sprawozdania przed parlamentem, bo to niby nuezalehna wladza ustawodawcza…innaczej wymiar sprawiedliwosci bedzie politycznym ramieniem rzadzacej partii, dzialajacy wedlug dyrektyw administracji i partii… tski dowcip z ta niezawislisvia..zawsze wymiar sprawiedliwosci zaczyna w takim ukadzie byc organizacja kryminslna, zorganizowsna mafinie = “czarnym ludem”, ” i “elita nadludzi”, sama pozostsjac bezkarna i bez konsekwencji”, absolutystyczna “wola boga” takie oto dyrdymaly naja muejsce niby w demokratycznym pansteue z rowniscia warstw i klas spolecznych…wymuar sprawiedliwosci mianowany przez administracje panstwiwa hest madzynka do muelenua obywateli na muala mase i jej degradacje !!!!

      • krzyk58
        14 lutego 2017 at 12:41

        @Bartek.

        BO ‘nieetyczne/bezprawne działania jednostek” –
        kładą się NIESTETY długim cieniem.ALE czy tylko
        jednostek???? “Nadzwyczajny Kongres Sędziów Polskich, który odbył się w Warszawie, na pewno przejdzie do historii. Nie ze względu na wagę spotkania, ale z powodu wystąpień, jakie tam wygłaszano. Przy słuchaniu niektórych oczy otwierają się szeroko ze zdumienia. Aż trudno uwierzyć, że takie słowa naprawdę tam padły…

        Summa summarum – to wszystko CHORE,złośliwa narośl
        na zainfekowanym organizmie którejś RP…

        NIE LINKUJEMY TAM. WJ.

    • krolowa bona
      12 lutego 2017 at 03:00

      @SSO = SEDZIA SADU OKREGOWEGO …. czy taki glos moze vyc objektywny ?, wlasnie sie nad tym zastanawiam….

      • Bartek
        14 lutego 2017 at 11:24

        Wydaje mi się, że Pani generalizuje. Po pierwsze zauważyłem kilka błędów merytorycznych w Pani wypowiedzi, np. sędziów nie wybierają organy administracji tylko są nominowani przez KRS i powoływani przez prezydenta, który w tym przypadku jest tylko notariuszem, gdyż nie wybiera sędziów, a jedynie odbiera od nich ślubowanie. Faktycznie, powinien istnieć pewien mechanizm kontroli i nadzoru nad pracą sędziów (niektóre ostateczne wyroki faktycznie są skandaliczne i pachną na kilometr korupcją). Zgadzam się również z Pani oceną co do prokuratury – jest zbyt upolityczniona i wcale nie niezawisła.

        Chce Pani, aby sędziowie i inni pracownicy wymiaru sprawiedliwości byli wybierani w wyborach powszechnych: a na jakiej podstawie zwykły wyborca ma określić kompetencje przyszłego sędziego, czy prokuratora? Samo wykształcenie nie wystarczy, potrzebne jest jeszcze doświadczenie (nie tylko z sali sądowej, ale takie “zwyczajne” życiowe) oraz odpowiedni charakter. Idąc Pani tokiem rozumowania, wyborcy powinni też wybierać kadry w szpitalach, Policji, straży pożarnej – w końcu te osoby również mają poważny wpływ na nasze życie i zdrowie. Niestety obawiam się, że wówczas wybierani byliby nie ludzie o odpowiednich kompetencjach a po prostu popularni i potrafiący przypodobać się wyborcom.

      • Bartek
        14 lutego 2017 at 11:31

        A czy Pani ma kompetencje, by ocenić merytorycznie pracę sędziów? W tym kraju wszyscy znają się na wszystkim, więc dlaczego wciąż borykamy się z tymi samymi problemami? Wydaje się, że ocenia Pani całe środowisko po nieetycznych/bezprawnych działaniach jednostek.

      • krolowa bona
        14 lutego 2017 at 14:47

        @Bartek oh!-bardzo nieuwaznie przeczytal Pan moj(e) komentarze !

        Zabawne ! Szpitale, straz pozarna czy policja nie sa gwarantowana systemowo i konstytucyjnie od rewolucji francuskiej poczawszy trojpodzialem wladzy na:
        ustawodawcza / *parlament * //,
        wykonawcza / * administracja panstwowa wszystkich szczebli az po rzad i ministrow*//
        oraz sadownicza .
        Kazda z tych wladz winna byc wybierana przez obywateli / narod/ w powszechnych wyborach a tymczasem caly wymiar jest nominowany przez administracje tj.przez egzekutywe i podlega sluzbowo minisroei sprawiedliwosci wiec nie jest niezawisla..to Pan cos pokrecil, prezydent to w tym wypadku “listonosz” wreczajacy akt nominacyjny i jego przyjecir

      • krolowa bona
        14 lutego 2017 at 20:57

        @Bartek -Pan sie pyta czy ja mam metytoreczne kompetencje do oceny pracy sedziow: mam, mam, sama bylam jednym (-na) z nich, wiem az za dobrze co w z trawie piszczy i jaka panuje degenerejacja obecnie a nawet zgangrenowanie calego srodowiska… / feudalizacja, prawa mafii przy braku kwalifikacji obiektywnych i subiektywnych oraz zdemanierowaniu moralnym …… /

  5. SSA RM
    11 lutego 2017 at 18:30

    Myślę, że tekst oddaje to, co myśli się w środowisku. osobiście bardzo za ten głos dziękuję. RM

    • krolowa bona
      12 lutego 2017 at 03:03

      @SSA = SEDZIA SADU ADMINISTRACYJNEGO, hmm ?

      • Bartek
        14 lutego 2017 at 11:27

        I jeszcze jedno: p. Erdogan masowo zwolnił sędziów i teraz będzie miał problem w postaci zatoru w sądach – przecież po tych sądach zostały sprawy w toku, które ktoś będzie musiał “pociągnąć” dalej. Ludzie będą się denerwować, że ich sprawy są odraczane i ciągną się w nieskończoność.

      • krolowa bona
        14 lutego 2017 at 15:02

        @Bartek, w Turcji moze dojsc do zatorow z uwagi na te masowe zwolnienia sedziow i innych np. nauczycieli itd., pisalam o tym..jesli chodzi o sedziow jako osoby cywilne to w Turcji przy zmianie na republike islamska sedziami beda uczeni islamscy IMAMOWIE // Imam w liczbie pojedyczej / /, ktorzy sa biegli w przepisach koranu, ich pierwotnego prawa zwyczajowego…. Hallo ! Ja tego nie popieram lecz o tym tu donosze prosze mi tu nie wkladac w usta tego, czego nie powiedzialam O.K. i przede wszystkim czytac uwaznie ze zrozumieniem tekstu, jeszcze do Pana uwag: przeciez napisalam, ze sedziowie winni vyc wybierani z wylonionych list osob o sprvjanym prawniczym wyksztalceniu i walorach osobistych znanym wyborcom z kampani wyborczej / prezentacji publicznej …..

      • wieczorynka
        14 lutego 2017 at 18:23

        @ Bartek, w Polsce na 100 tys. mieszkańców przypada najwięcej w całej UE pracowników sądownictwa (dane zarówno z internetu jak i papierowych)sprawy ciągną się dziesiątkami lat (czy to jest płynność?) Najsłynniejsza sprawa w III RP była o koguta, trwała dwa lata i nie wiadomo było czy go sąsiad ukradł czy kogut uciekł. No i raczej nie dowiemy się ile milionów złotych zapłacili podatnicy odszkodowań za orzeczenia Sądu, które okazały się błędne jednak w uzasadnieniu wyroku był zapis “zgodnie z posiadaną wiedzą i doświadczeniem”. Zupełnie nie znam środowiska związanego z Sądownictwem (wiem tyle, że sporo kosztuje społeczeństwo). Tygodnik NIE wielokrotnie opisywał różne przypadki orzekania Sądów.

      • krzyk58
        14 lutego 2017 at 19:27

        “krolowo”, z 15:02. “Bartek”. Zupełnie inna jest przyczyna za/czystki
        wśród ‘którejś tam władzy’ w Turcji.
        Uważam że Erdogan postępuje rozsądnie pozbywając
        się niepewnego politycznie elementu sędziowskiego.To była tylko pozorna lojalność…
        oni czekali na dyspozycje “szefa” z USA…
        no cóż nie wypaliło – więc tam gdzie drwa rąbią..

  6. wieczorynka
    11 lutego 2017 at 20:07

    Nie mam zwyczaju zaglądania do portfela innych, jednak górników, rolników i kilka innych zawodów nazwano roszczeniowcami. Natomiast sędziowie nie płacąc składek emerytalnych otrzymują świadczenie emerytalne znacznie wyższe aniżeli inne grupy.
    Wniosek prosty: jeśli praca w Sądzie szkodzi, porzuć pracę o co chodzi.

    • krolowa bona
      12 lutego 2017 at 04:57

      @wieczorynka otrzymuja nie tylko wysokie wiadczenia emerytalne ale i iine przywileje i apanaze klasowe i to oczywiscie nie placac zadnych skadek. no bo “elita nadludzi”…..@krzyk58 “ujal, to przejety w 100 % sytem niemiecki a calosc to “przestepstwo panstwowe”: “niezawislych” sedziow zamiast wylonionych w powszechnyc, wolnych wyborach mianuje administracja panstwowa / minister sprawiedliwosci…/, no kon by sie usmial…napisalam powyzej co o tym sadze….

  7. krolowa bona
    12 lutego 2017 at 05:37

    No jasne, ze caly sytem sadownictwa jest zgnilizna i gigantycznym skandalem i to nie tylko w Polsce, wspomnialam powyzej w odniesieniu do komentarza @krzyk58 dlaczego. .chce nadmienic np. to , ze prezydent Erdogan w T. masowo sedziow suspedowal / zawiesil w wykonywaniu czynnosci / a potem prawie w calosci zaaresztowal ! Prezydent Trump tez wyrazil sie, tak, jak to obywatele czija na calym swiecie: “ten tak zwany sedzia….”, prosze sie nad tym zastanowic…@krzyk58 “ujal”sedziowie i wogole caly wymiar sprawiedliwosvi to “elity nadludzi”, maszynka do przemualu obywateli na zlom i na stracenie i to w drodze nue demokratycznych praw lecz w wyniku absolutyzmu, gdyz ich nikt nie wybiera w powszechnych wyborach, lech ich “ich”partia w dridze aktu adminisracyjnego powoluje na to stanowisko, co jest przejawem zlamanua dyrektyw sytemiwych i trojpkdzialu wladz na ustawodawvza, wykonawcza i sadownicza ( !!!), ktira muanuje wladza wykonawcza…to jest DEMOKRATURA ( DEMOKRACJA + KARYKATURA ), a nie demokracja !!!
    Wszystko, cy system trzeba zronic od nowa !!!, czy obywstele i prezez zakapowalu o co to chodzi ?
    Felieton jest w moich oczach czarna ironia, chyba nie mozna bylo wszystkiego napisac drukowanymi literami… i bez tej potencjalnie zastosowanej ironii tekst mualby sprzecznosci / krytykuje w ostry sposob a potem lagodze i prawie sie z zastosowanej krytyki wycofuje /….”strach, strach, strach, strach skreca mnie po calych dniach….babcia smazy jajecznice az dym wali na ulice….

  8. wlodek
    14 lutego 2017 at 11:57

    p.Bartku ma PAN wiele racji,w każdym środowisku znajdą się czarne owce i święte krowy.Pozdro.

  9. krzyk58
    14 lutego 2017 at 12:54

    PANIE KRZYK TAKIE SŁOWNICTWO NIE WYPADA. WEB. JÓZ.

    • krzyk58
      14 lutego 2017 at 19:37

      Panie JÓZEFIE. Gwoli wyjaśnienia miastu i światu,
      żądam wydania świadectwa moralności….:) .
      Ze swej strony zapewniam wątpiących kom. iż nie
      użyłem słów ogólnie znanych jako obraźliwe(obelżywe) skierowanych imiennie lub pośrednio ‘w przestrzeń’.
      Bynajmniej nie przypominam sobie…a niestety,
      z pańskiego sformułowania TO wynika…

      • wieczorynka
        14 lutego 2017 at 21:39

        Krzyku, pozdrawiam reszta bez komentarza.

  10. wlodek
    14 lutego 2017 at 16:03

    “Grilowanie”kierowcy w najlepsze niedługo posądzą go o Smoleńsk! Jeszcze będziemy błagać o niezależny SĄD!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

More Stories From Polityka

Scroll Up