Branding narodowy – założenia koncepcji

25 września 2011 16:53 0 komentarzy Autor:  A • A • A

Każdy kraj w tym Polska, prowadzi działalność promocyjną przynajmniej w czterech sektorach. Jest to promocja gospodarcza, promocja turystyczna, promocja kulturalna oraz dyplomacja publiczna. Polska nie posiada jednolitego, spójnego i objętego w ramy, jako tako spójnej struktury programu, który można by nazwać programem promocji Polski, marketingu narodowego lub marki Polska. Próby tego typu działań były podejmowane, jednakże w najlepszym wypadku jak działania „Instytutu Marki Polskiej”, zostały zignorowane przez władze publiczne.

Polska od 20 lat prowadzi formalnie samodzielną politykę wewnętrzną i zagraniczną. Kraj od momentu wstąpienia do struktur europejskich i atlantyckich nie posiada zdefiniowanej wizji rozwoju, w rozumieniu paradygmatu rozwoju i opartej na nim strategii. Nie zastępuje tego polityka wewnętrzna skierowana generalnie na aspiracyjne modelowanie zrównoważonego rozwoju, służąca budowie znaczenia Polski na forum UE i szerzej w kontekście globalnym. Jak to wygląda w praktyce widać gołym, nieuzbrojonym okiem. Polska jest mało znanym, niczym szczególnie niewyróżniającym się krajem, przez ostatnie 20 lat nie udaje się tego wizerunku w znacznym stopniu poprawić.

Działania te, bez względu na linię polityczną rządu, zawsze będą wymagały skutecznej, skoordynowanej i aspiracyjnej koncepcji marketingowego wzmacniania wizerunku kraju i wszelkich działań rządu.

Ze względu na dostępne wzorce, koncepcja ta powinna czerpać z osiągnięć ewolucji współczesnego marketingu aspiracyjnego i przeszczepiania rozwiązań ze sfery biznesu do sfery zarządzania publicznego.

Bezwzględnie, kluczowym powinien okazać się program budowy marki narodowej.Podstawą powinno być uświadomienie faktu, że państwa przez same siebie i opinię publiczną są postrzegane, jako marki, na które składa się suma działań (i zaniechań) rządu, regionów, korporacji, miast, obywateli, artystów, – niezliczonych kręgów interesariuszy budujących kapitał marki. Jest to bezwzględny warunek do zainicjowania procesów brandingowych.

Branding, wymaga spojrzenia na koncepcję państwa z perspektywy nowoczesnych teorii zarządzania w biznesie. Podobnie, będąc konsekwentnym należy spojrzeć na zarządzanie wspólnotami terytorialnymi wszystkich szczebli. A następnie wspólnotami korporacyjnymi, poszczególnymi firmami itd.

Dlatego Polska potrzebuje strategii, które umożliwią spójne działanie wszystkich partnerów publicznych i prywatnych w kierunku budowy silnej i aspiracyjnej marki Polski, na którą będą składały się marki poszczególnych miast, regionów, firm, autorytetów, osiągnięć naukowo-technicznych itd. A także ambasadorowie, rozumiani, jako osoby, idee i instytucje.

Doskonałym materiałem stanowiącym punkt wyjścia dla dyskusji i ukierunkowania prac jest dokument rządowy „Polska 2030”. Dobrze opracowana strategia rozwoju umożliwi równoległe stworzenie strategii marki, która mogłaby ją we właściwym stopniu wspierać. Należy pamiętać, że poza działaniami ramowymi, czołowym wyzwaniem dla kraju jest poszukiwanie uniwersalnego wyróżnika o charakterze obiektywnym umożliwiającego skuteczne i trwałe „wyróżnienie się” na arenie międzynarodowej na podstawie własnej tożsamości.

Docelowo Polska, powinna w ramach marketingu aspiracyjnego opracowywać strategię oddziaływania miękkim soft power, na swoje otoczenie wewnętrzne i zewnętrzne, w celu realizowania własnych interesów politycznych i gospodarczych (wcześniej warto je zdefiniować). Jest to bardzo wymagająca i specjalistyczna strategia, do której zrealizowania potrzeba kilku tęgich głów do marketingu, sporo pieniędzy i konsekwencji w działaniu.

Niestety nasze elity polityczno-biznesowe, nie widzą korzyści wynikający z funkcjonowania na arenie globalnej gospodarki, jako wspólnota.

Czy, świat potrzebuje Polski bardziej, niż potrafimy mu sami siebie sprzedać?


Przejdź na samą górę

Skomentuj


  Potwierdzam znajomość regulaminu portalu obserwatorpolityczny.pl, w szczególności zapisów odnoszących się do kwestii odpowiedzialności za zamieszczane komentarze i opinie.

Other News

  • Paradygmat rozwoju Polska w krainie czarów po drugiej stronie lustra

    Polska w krainie czarów po drugiej stronie lustra

    Obecna sytuacja międzynarodowa przypomniała nam bardzo szybko mroczne, czy też parszywe oblicze historii, o którym w jednym z ostatnich swoich expose wspomniał pan premier Tusk. Być może bardziej sami w oparach paniki wykreowaliśmy sobie obraz „szturmu Pragi”, jednakże to, co się udało naszemu rządowi – to rzeczywiste zirytowanie a zarazem przetestowanie zachodnich sojuszników. Wiemy już, że w roli „heroldów” cokolwiek dla zachodu oznajmiających nie mamy za bardzo, czego na zachodzie szukać. Nasze uwrażliwienie na sprawy wschodnie ogranicza naszą wiarygodność dla […]

    Czytaj więcej →
  • Soft Power Rosja jest zmuszana do ratowania mieszkańców Ukrainy

    Rosja jest zmuszana do ratowania mieszkańców Ukrainy

    Niestety dramat mieszkańców Ukrainy trwa, na wschodzie dzieją się coraz gorsze rzeczy. W Kijowie też niespokojnie, tłum domaga się ukarania separatystów, tłum rządzi, tłum ma rację, tłum jest nadrzędną władzą zgodnie z logiką rewolucyjnej władzy na Ukrainie. Tymczasem w rejonach wschodnich źle się dzieje, jest mowa o dziesięciu ofiarach śmiertelnych wśród ludności miast organizujących swoją samoobronę przed „Prawym Sektorem” i innymi bojownikami z zachodu Ukrainy. Tymczasem agresorem okazały się posłuszne majdanowej władzy w Kijowie oddziały wewnętrzne. To wielka tragedia – […]

    Czytaj więcej →
  • Paradygmat rozwoju Co dalej z polską energią jądrową?

    Co dalej z polską energią jądrową?

    W minionym tygodniu pani Hanna Trojanowska przestała pełnić funkcję pełnomocnika rządu ds. polskiej energetyki jądrowej. Nic się wielkiego nie stało, mamy jedno stanowisko funkcyjne mniej, oczywiście to wspaniale, że tą problematyką teraz bezpośrednio będzie zajmował się pan minister Piechociński, jednakże trzeba się zapytać o co chodzi? Przecież sprawa jest poważna, a Polski Program Energetyki Jądrowej (PPEJ) [tutaj] – pomimo przyjęcia przez rząd – w tak głębokim niebycie, że nie wiadomo o co chodzi. Jak można przeczytać w oficjalnym komunikacie Ministerstwa […]

    Czytaj więcej →
  • Polityka Mocarstwowe ambicje polityków w Polsce trzeba sprowadzić na właściwy poziom

    Mocarstwowe ambicje polityków w Polsce trzeba sprowadzić na właściwy poziom

    Zadziwiające jest to jak niesłychanie mocarstwowe potrafią być artykułowane do krajowych i zagranicznych mediów ambicje polityków w Polsce. To coś niesamowitego, ponieważ nie mamy żadnych rzeczywistych przesłanek na których moglibyśmy takie ambicje opierać. Pomimo tego – wielu, naprawdę zatrważająco wielu krajowych polityków potrafi opowiadać bzdury, spychając kraj do pozycji prawie uczestnika cudzej wojny domowej, ewentualnie na pozycję konfrontacji z sąsiednim supermocarstwem. Armię mamy małą i słabą, jest odrobina nowoczesnego uzbrojenia, są nawet przeszkoleni w używaniu go żołnierze, jednakże nasze siły […]

    Czytaj więcej →
  • Polityka Kampania wyborcza? Parlament Europejski? A co to takiego?

    Kampania wyborcza? Parlament Europejski? A co to takiego?

    Nie widać, żeby toczyła się jakaś kampania wyborcza. Nie widać kandydatów, nie widać ich haseł, nie widać sporu pomiędzy głównymi obozami. Nie wiadomo, jakie spojrzenie na kluczowe sprawy Europejskie mają poszczególne partie. Co najwyżej ludzie się zastanawiają, dlaczego niektórzy politycy np. z Pomorza kandydują w Krakowie? Jednakże nie wzbudza to wszystko sensacji, ponieważ ludzie nie rozumieją, czemu służą te wyboru, kogo właściwie i po co się wybiera, a jakie są zadania i jaka jest rola Parlamentu Europejskiego to już inny […]

    Czytaj więcej →
  • Soft Power Nasi niektórzy politycy to prawdopodobnie psychicznie chorzy podżegacze wojenni

    Nasi niektórzy politycy to prawdopodobnie psychicznie chorzy podżegacze wojenni

    Niestety po ostatnich doniesieniach medialnych, których nie da się nawet powtórzyć – trzeba jasno stwierdzić – niektórzy z naszych polityków to prawdopodobnie psychicznie chorzy podżegacze wojenni. O ile jeszcze można zrozumieć osobę zza wielkiej wody, która nie musi się obawiać „mrocznego oblicza historii” pod swoim miejscem zamieszkania, to naprawdę nie da się zrozumieć naszych polityków, którzy nawołują Ukraińców do wojny domowej! Nie da się zrozumieć wypowiedzi niektórych panów inaczej niż właśnie w kategoriach choroby psychicznej. Ponieważ wojna dzieje się sama, […]

    Czytaj więcej →
  • Polityka Tylko referendum w sprawie federalizacji może uratować Ukrainę przed dramatem

    Tylko referendum w sprawie federalizacji może uratować Ukrainę przed dramatem

    Już dzisiaj widać wyraźnie, że tylko referendum w sprawie federalizacji może na tyle uspokoić nastroje społeczne na Ukrainie, że ten kraj uratuje się przed dramatem wojny domowej. Rewolucja na Ukrainie weszła w nową fazę, na wschodzie kraju powstają lokalne odpowiedniki Majdanu kijowskiego, mieszkańcy tych rejonów kraju słusznie uważają, że skoro można było zrobić wiec rewolucyjny w Kijowie, to takie samo prawo przysługuje także i im, bo przecież złamano Konstytucję państwa. Łamiący konstytucję, nawet w imieniu „ludu” nie mogą przeciwstawiać się […]

    Czytaj więcej →
  • Religia i państwo Proste egzorcyzmy na Krakowskim Przedmieściu i w czym problem?

    Proste egzorcyzmy na Krakowskim Przedmieściu i w czym problem?

    W ostatni czwartek 10 kwietnia 2014r., ks. Stanisław Małkowski – publicznie, ze sceny udostępnionej przez jedną z partii politycznych odprawiał egzorcyzmy na Krakowskim Przedmieściu w Warszawie. W trakcie modlitwy, – bo w istocie tym jest egzorcyzm, a zwłaszcza w wydaniu uproszczonym do modlitwy intencjonalnej, kapłan pozwolił sobie na nazwanie grzechów, które zlokalizował w bezpośrednim otoczeniu miejsca modlitwy. W przestrzeni medialnej natychmiast zaroiło się od krytyków, wśród których nie brakuje nawet innych kapłanów. To coś niesamowitego, albowiem do tej pory nikomu […]

    Czytaj więcej →
  • Polityka Objazdowy cyrk rusza w trasę…

    Objazdowy cyrk rusza w trasę…

    Dobry, objazdowy w starym stylu… Zapowiada się, reklamuje a niedługo będzie straszył reklamami z niemal każdego płotu… To, że potrafi zaskoczyć już wiemy, gdyż cyrk odwiedza nas cyklicznie a od ćwierćwiecza wmawia nam, że mamy wpływ na to jak będzie wyglądał spektakl w najbliższych latach. Miło mieć złudzenie, że Oni objazdowi artyści naprawdę chcą dla nas dobrze, że nasz komfort, dobrobyt i zabawa jest dla nich najważniejsza. A nasi „artyści” maja rożne pola do popisu od tego w skali mikro, […]

    Czytaj więcej →
  • Paradygmat rozwoju Zachodni model rozwoju cywilizacyjnego poległ na własnej hipokryzji

    Zachodni model rozwoju cywilizacyjnego poległ na własnej hipokryzji

    Zachodni model rozwoju cywilizacyjnego polegającego na stymulowaniu przez system rozwoju gospodarczego w celu ułatwienia procesów akumulacji i koncentracji kapitału się wyczerpał. Powodem okazał się brak zharmonizowania pieniędzy z wartościami, a konkretnie brak jakichkolwiek zasad obligujących zakumulowany kapitał do działania na rzecz społeczeństwa, który dostarczał temu kapitałowi możliwości odniesienia się do wartości. Nie jest, bowiem tak, że rozwój gospodarczy i bogacenie się to jakieś hiper-uprzywilejowane kwestie w życiu publicznym. Gdyby to było możliwe, to kapitalizm/feudalizm – dowolna formacja ustroju ekonomicznego społeczeństwa […]

    Czytaj więcej →