Branding narodowy – założenia koncepcji

25 września 2011 16:53 0 komentarzy Autor:  A • A • A

Każdy kraj w tym Polska, prowadzi działalność promocyjną przynajmniej w czterech sektorach. Jest to promocja gospodarcza, promocja turystyczna, promocja kulturalna oraz dyplomacja publiczna. Polska nie posiada jednolitego, spójnego i objętego w ramy, jako tako spójnej struktury programu, który można by nazwać programem promocji Polski, marketingu narodowego lub marki Polska. Próby tego typu działań były podejmowane, jednakże w najlepszym wypadku jak działania „Instytutu Marki Polskiej”, zostały zignorowane przez władze publiczne.

Polska od 20 lat prowadzi formalnie samodzielną politykę wewnętrzną i zagraniczną. Kraj od momentu wstąpienia do struktur europejskich i atlantyckich nie posiada zdefiniowanej wizji rozwoju, w rozumieniu paradygmatu rozwoju i opartej na nim strategii. Nie zastępuje tego polityka wewnętrzna skierowana generalnie na aspiracyjne modelowanie zrównoważonego rozwoju, służąca budowie znaczenia Polski na forum UE i szerzej w kontekście globalnym. Jak to wygląda w praktyce widać gołym, nieuzbrojonym okiem. Polska jest mało znanym, niczym szczególnie niewyróżniającym się krajem, przez ostatnie 20 lat nie udaje się tego wizerunku w znacznym stopniu poprawić.

Działania te, bez względu na linię polityczną rządu, zawsze będą wymagały skutecznej, skoordynowanej i aspiracyjnej koncepcji marketingowego wzmacniania wizerunku kraju i wszelkich działań rządu.

Ze względu na dostępne wzorce, koncepcja ta powinna czerpać z osiągnięć ewolucji współczesnego marketingu aspiracyjnego i przeszczepiania rozwiązań ze sfery biznesu do sfery zarządzania publicznego.

Bezwzględnie, kluczowym powinien okazać się program budowy marki narodowej.Podstawą powinno być uświadomienie faktu, że państwa przez same siebie i opinię publiczną są postrzegane, jako marki, na które składa się suma działań (i zaniechań) rządu, regionów, korporacji, miast, obywateli, artystów, – niezliczonych kręgów interesariuszy budujących kapitał marki. Jest to bezwzględny warunek do zainicjowania procesów brandingowych.

Branding, wymaga spojrzenia na koncepcję państwa z perspektywy nowoczesnych teorii zarządzania w biznesie. Podobnie, będąc konsekwentnym należy spojrzeć na zarządzanie wspólnotami terytorialnymi wszystkich szczebli. A następnie wspólnotami korporacyjnymi, poszczególnymi firmami itd.

Dlatego Polska potrzebuje strategii, które umożliwią spójne działanie wszystkich partnerów publicznych i prywatnych w kierunku budowy silnej i aspiracyjnej marki Polski, na którą będą składały się marki poszczególnych miast, regionów, firm, autorytetów, osiągnięć naukowo-technicznych itd. A także ambasadorowie, rozumiani, jako osoby, idee i instytucje.

Doskonałym materiałem stanowiącym punkt wyjścia dla dyskusji i ukierunkowania prac jest dokument rządowy „Polska 2030”. Dobrze opracowana strategia rozwoju umożliwi równoległe stworzenie strategii marki, która mogłaby ją we właściwym stopniu wspierać. Należy pamiętać, że poza działaniami ramowymi, czołowym wyzwaniem dla kraju jest poszukiwanie uniwersalnego wyróżnika o charakterze obiektywnym umożliwiającego skuteczne i trwałe „wyróżnienie się” na arenie międzynarodowej na podstawie własnej tożsamości.

Docelowo Polska, powinna w ramach marketingu aspiracyjnego opracowywać strategię oddziaływania miękkim soft power, na swoje otoczenie wewnętrzne i zewnętrzne, w celu realizowania własnych interesów politycznych i gospodarczych (wcześniej warto je zdefiniować). Jest to bardzo wymagająca i specjalistyczna strategia, do której zrealizowania potrzeba kilku tęgich głów do marketingu, sporo pieniędzy i konsekwencji w działaniu.

Niestety nasze elity polityczno-biznesowe, nie widzą korzyści wynikający z funkcjonowania na arenie globalnej gospodarki, jako wspólnota.

Czy, świat potrzebuje Polski bardziej, niż potrafimy mu sami siebie sprzedać?


Przejdź na samą górę

Skomentuj


  Potwierdzam znajomość regulaminu portalu obserwatorpolityczny.pl, w szczególności zapisów odnoszących się do kwestii odpowiedzialności za zamieszczane komentarze i opinie.

Other News

  • Polityka Rząd w Polsce robi błąd mówiąc głośno o europejskich sankcjach

    Rząd w Polsce robi błąd mówiąc głośno o europejskich sankcjach

    Unia Europejska zamierza wprowadzić „na serio” nowe „wszystko mające” sankcje przeciwko Federacji Rosyjskiej, mniejsza z tym na ile one będą rzeczywiście bolesne – z zasady stanowią wypowiedzenie wojny w wersji „soft”. Polska jako kraj graniczący po sąsiedzku z Federacją Rosyjską jest w sytuacji szczególnej i mogłaby domagać się od naszych partnerów szczególnego traktowania w tej sytuacji, przynajmniej prawa do zachowania milczenia w tej sprawie – dlatego ponieważ potęga sąsiada jest przytłaczająca i możemy w prosty sposób znaleźć się w dziwnej […]

    Czytaj więcej →
  • Polityka Jeżeli nikt nie chce wojny, to w czyim interesie jest ten dramat?

    Jeżeli nikt nie chce wojny, to w czyim interesie jest ten dramat?

    Jeżeli nikt nie chce w Europie wojny, to w czyim interesie jest ten dramat? Cała konstrukcja wydarzeń jest niesłychanie ciekawa, ponieważ przypomina całą serię „arabskich wiosen”, które jako modele znalazły swoje ukoronowanie w dramacie Syrii oraz Ukrainy. Zarazem jednak stawka w tej rozgrywce jest o wiele inna i inne siły graczy, można nawet uznać, że główni rozgrywający – grają na różnych szachownicach, co oczywiście nie przeszkadza w zadawaniu ciosów, ponieważ w „prawdziwej grze”, to problemem przeciwnika jest to, że nie […]

    Czytaj więcej →
  • Polityka Prezydent Komorowski a podział NATO na Sojuszników różnych kategorii

    Prezydent Komorowski a podział NATO na Sojuszników różnych kategorii

    Piękne przemówienie wygłosił pan Bronisław Komorowski – Prezydent RP [Źródło: tutaj]. Można się oczywiście nie zgadzać z niektórymi jego aspektami jak np. o konflikcie rosyjsko-ukraińskim w ogóle, ale są w tym tekście także właśnie tak wspaniałe kwiatki jak te słowa: „(…)Wschodnią flankę Sojuszu trzeba wzmocnić. Wszyscy to czujemy i to artykułujemy. Nie możemy się zgodzić na podział sojuszników, w ramach Sojuszu, na sojuszników różnych kategorii. Nie możemy się zgodzić na taki podział, bo bezpieczeństwo jest niepodzielne. (…)” [Źródło j.w.] Reszty […]

    Czytaj więcej →
  • Soft Power Czy Izrael prowadzi wojnę zbyt humanitarnie?

    Czy Izrael prowadzi wojnę zbyt humanitarnie?

    Wielu się zastanawia, czy Izrael prowadzi wojnę zbyt humanitarnie? Przez co traci operacyjnie, albowiem będąc ostrożnym i ostrzegając przed własnymi atakami traci zawsze komponent zaskoczenia – niezbędny we współczesnej wojnie. Dodatkowo zauważalne po raz pierwszy od lat – duże jak na izraelskie warunki straty w ludziach. Podstawowym wnioskiem z obecnej operacji lądowej jest to co już od dawna wiadomo, nie da się prowadzić „humanitarnych” pacyfikacji obszarów zurbanizowanych. To nie jest możliwe, żadna armia sobie nie poradzi z zajęciem terenu, jeżeli […]

    Czytaj więcej →
  • Wojskowość Co da nam wydanie 100 mld złotych na zbrojenia?

    Co da nam wydanie 100 mld złotych na zbrojenia?

    W najbliższych latach mamy w planie wydać około 100 mld złotych na zbrojenia. To szczytny pomysł, mniej więcej na miarę naszych potrzeb, ponieważ potrzebujemy dużych ilości nowego uzbrojenia dla naszej armii. Jednakże co nam wydanie tych pieniędzy da w istocie? Wiadomo, że nową broń, zwłaszcza tą, która zawiera w sobie komponent technologiczny musimy kupić za granicą, ewentualnie kupić licencję do produkowania ich w kraju, alternatywnie wejść w kooperację z przemysłem dostawcy. Jest wiele wariantów i możliwości, które przeważnie zawsze wiążą […]

    Czytaj więcej →
  • Paradygmat rozwoju Czy w Unii Europejskiej i NATO będziemy już tylko marnować czas?

    Czy w Unii Europejskiej i NATO będziemy już tylko marnować czas?

    W związku z kryzysem instytucji Zachodu oraz jego widocznym schyłkiem cywilizacyjnym, warto się zastanowić czy w Unii Europejskiej i NATO będziemy już tylko marnować czas? Po pierwsze pomyliliśmy środki z celami, traktując przynależność do struktur zachodnich, jako cel sam w sobie i ziszczenie naszego istnienia pod koniec XX wieku. Po drugie zarówno w NATO jak i w Unii Europejskiej jesteśmy członkiem drugiej kategorii. Przy czym, żeby to widzieć nie trzeba już nawet próbować odsłaniać kuluarowej mechaniki obu instytucji. Dla NATO […]

    Czytaj więcej →
  • Soft Power Szanowna Pani Iksińska! Wielmożny Panie Zetowicz!

    Szanowna Pani Iksińska! Wielmożny Panie Zetowicz!

    Tą drogą chciałem Państwu pogratulować. Cieszę się niezwykle, że udało się Wam wyjechać lub szczęśliwie wrócić z wakacji. A może akurat spędzacie czas na działce przy kawie? Też wspaniale! Wasze drobne sukcesy są naszymi sukcesami! Piękna, letnia pogoda, odprężenie po całorocznej harówce, nawet jak nie udało się wyjechać na wypoczynek… Świętujmy! Kolejny miesiąc powiązany z następnym, cieszmy się zdobytą kasą na kolejną ratę lub na tak potrzebne lekarstwa… Świętujmy Wasze i nasze drobne sukcesy: dziecko, co przeszło do następnej klasy, […]

    Czytaj więcej →
  • Soft Power Ukraina potrzebuje wsparcia w odbudowie zniszczeń wojennych

    Ukraina potrzebuje wsparcia w odbudowie zniszczeń wojennych

    Jeżeli chcemy na poważnie pomóc Ukrainie, można to zrobić już dzisiaj myśląc zawczasu o odbudowie uszkodzonej lub zniszczonej infrastruktury w trakcie operacji pacyfikacyjnej na wschodzie. Podkreślmy – nie ma znaczenia, kto strzelał, nie ma znaczenia ideologia. Chodzi po prostu o odbudowanie w pierwszej kolejności – ujęć wody, budowę nowoczesnych oczyszczalni, odbudowę domów i bloków uszkodzonych lub zniszczonych oraz udrożnienie infrastruktury transportowej – być może będzie chodziło o odminowanie. Szczególnie ważne jest wsparcie dla budynków użyteczności publicznej, które ucierpiały tj. szpitali, […]

    Czytaj więcej →
  • Wojskowość Wszelkie pomysły wysłania wojska na Ukrainę to niebezpieczne podżeganie do wojny

    Wszelkie pomysły wysłania wojska na Ukrainę to niebezpieczne podżeganie do wojny

    Wszelkie pomysły wysłania wojska na Ukrainę to niebezpieczne podżeganie do wojny. Osoby, które wypowiadają tego typu poglądy, czy też wygłaszają tego typu apele – nie mają najmniejszego pojęcia o zasadach prowadzenia współczesnej wojny, nie mówiąc już o specyfice tamtego konfliktu. W ogóle żeby gdziekolwiek wysłać regularne wojsko należy zabezpieczyć mu dwie kluczowe sprawy: po pierwsze logistykę, a po drugie drogę wyjścia. Chodzi o to, żeby żołnierze byli niezależni od kogokolwiek i czegokolwiek w zakresie otrzymywanego zaopatrzenia oraz mieli taktyczną i […]

    Czytaj więcej →
  • Historia 22 lipca 1944 roku – 70-ta rocznica Manifestu Polskiego Komitetu Wyzwolenia Narodowego

    22 lipca 1944 roku – 70-ta rocznica Manifestu Polskiego Komitetu Wyzwolenia Narodowego

    22 lipca 1944 roku – jedna z najważniejszych dat w historii naszej państwowości i naszej wspólnoty narodowej. Tego dnia, w Polsce ujawnił się rząd narodowy polski o orientacji komunistycznej z nadania władz Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich. Był on naturalną przeciwwagą klasową dla tzw. rządu londyńskiego, który lada dzień stracił uznanie swoich zachodnich aliantów i mocodawców. Nie będziemy toczyć historycznego sporu o prawo PKWN do proklamacji, w ogóle o legalność tego typu wydarzenia. To poza nauką historii nie ma tak naprawdę […]

    Czytaj więcej →