Branding narodowy – założenia koncepcji

25 września 2011 16:53 0 komentarzy Autor:  A • A • A

Każdy kraj w tym Polska, prowadzi działalność promocyjną przynajmniej w czterech sektorach. Jest to promocja gospodarcza, promocja turystyczna, promocja kulturalna oraz dyplomacja publiczna. Polska nie posiada jednolitego, spójnego i objętego w ramy, jako tako spójnej struktury programu, który można by nazwać programem promocji Polski, marketingu narodowego lub marki Polska. Próby tego typu działań były podejmowane, jednakże w najlepszym wypadku jak działania „Instytutu Marki Polskiej”, zostały zignorowane przez władze publiczne.

Polska od 20 lat prowadzi formalnie samodzielną politykę wewnętrzną i zagraniczną. Kraj od momentu wstąpienia do struktur europejskich i atlantyckich nie posiada zdefiniowanej wizji rozwoju, w rozumieniu paradygmatu rozwoju i opartej na nim strategii. Nie zastępuje tego polityka wewnętrzna skierowana generalnie na aspiracyjne modelowanie zrównoważonego rozwoju, służąca budowie znaczenia Polski na forum UE i szerzej w kontekście globalnym. Jak to wygląda w praktyce widać gołym, nieuzbrojonym okiem. Polska jest mało znanym, niczym szczególnie niewyróżniającym się krajem, przez ostatnie 20 lat nie udaje się tego wizerunku w znacznym stopniu poprawić.

Działania te, bez względu na linię polityczną rządu, zawsze będą wymagały skutecznej, skoordynowanej i aspiracyjnej koncepcji marketingowego wzmacniania wizerunku kraju i wszelkich działań rządu.

Ze względu na dostępne wzorce, koncepcja ta powinna czerpać z osiągnięć ewolucji współczesnego marketingu aspiracyjnego i przeszczepiania rozwiązań ze sfery biznesu do sfery zarządzania publicznego.

Bezwzględnie, kluczowym powinien okazać się program budowy marki narodowej.Podstawą powinno być uświadomienie faktu, że państwa przez same siebie i opinię publiczną są postrzegane, jako marki, na które składa się suma działań (i zaniechań) rządu, regionów, korporacji, miast, obywateli, artystów, – niezliczonych kręgów interesariuszy budujących kapitał marki. Jest to bezwzględny warunek do zainicjowania procesów brandingowych.

Branding, wymaga spojrzenia na koncepcję państwa z perspektywy nowoczesnych teorii zarządzania w biznesie. Podobnie, będąc konsekwentnym należy spojrzeć na zarządzanie wspólnotami terytorialnymi wszystkich szczebli. A następnie wspólnotami korporacyjnymi, poszczególnymi firmami itd.

Dlatego Polska potrzebuje strategii, które umożliwią spójne działanie wszystkich partnerów publicznych i prywatnych w kierunku budowy silnej i aspiracyjnej marki Polski, na którą będą składały się marki poszczególnych miast, regionów, firm, autorytetów, osiągnięć naukowo-technicznych itd. A także ambasadorowie, rozumiani, jako osoby, idee i instytucje.

Doskonałym materiałem stanowiącym punkt wyjścia dla dyskusji i ukierunkowania prac jest dokument rządowy „Polska 2030”. Dobrze opracowana strategia rozwoju umożliwi równoległe stworzenie strategii marki, która mogłaby ją we właściwym stopniu wspierać. Należy pamiętać, że poza działaniami ramowymi, czołowym wyzwaniem dla kraju jest poszukiwanie uniwersalnego wyróżnika o charakterze obiektywnym umożliwiającego skuteczne i trwałe „wyróżnienie się” na arenie międzynarodowej na podstawie własnej tożsamości.

Docelowo Polska, powinna w ramach marketingu aspiracyjnego opracowywać strategię oddziaływania miękkim soft power, na swoje otoczenie wewnętrzne i zewnętrzne, w celu realizowania własnych interesów politycznych i gospodarczych (wcześniej warto je zdefiniować). Jest to bardzo wymagająca i specjalistyczna strategia, do której zrealizowania potrzeba kilku tęgich głów do marketingu, sporo pieniędzy i konsekwencji w działaniu.

Niestety nasze elity polityczno-biznesowe, nie widzą korzyści wynikający z funkcjonowania na arenie globalnej gospodarki, jako wspólnota.

Czy, świat potrzebuje Polski bardziej, niż potrafimy mu sami siebie sprzedać?


Przejdź na samą górę

Skomentuj


  Potwierdzam znajomość regulaminu portalu obserwatorpolityczny.pl, w szczególności zapisów odnoszących się do kwestii odpowiedzialności za zamieszczane komentarze i opinie.

Other News

  • Polityka Panie Piechociński – uratuj pan ten kraj!

    Panie Piechociński – uratuj pan ten kraj!

    Sytuacja w jakiej się znajdujemy jest trudna. Niestety sami – w wyniku działania naszego rządu wspieranego przez część elity politycznej wprowadziliśmy się w stan zawieszenia w sytuacji międzynarodowej, z której nie ma wyjścia z twarzą. Wszystko co nam pozostało to milczenie i wysyłanie koców na Ukrainę, wszystko chyba w co „wierzyliśmy” odnośnie sytuacji politycznej Polski w układzie zachodnich sojuszy okazało  się nic nie wartą wydmuszką, fikcją, patykiem po wodzie pisaną. Salony Berlina, Paryża, Kijowa i Moskwy są dla polskiej dyplomacji […]

    Czytaj więcej →
  • Soft Power Rusofobia mediów w Polsce nie jest bezcelowa

    Rusofobia mediów w Polsce nie jest bezcelowa

    Precz z chorobliwą rusofobią ziejącą z części mediów głównego nurtu w Polsce! Musimy sobie uświadomić, że ona niestety jednak nie jest bezcelowa. To, co się dzieje na rynku medialnym, to w jaki niesłychanie prymitywny, złośliwy i perfidny sposób jest szkalowana Federacja Rosyjska, jej obywatele i jej władze oraz wszystkie inne kwestie – jak np. kultura, sztuka, technika – to przekracza nawet granice złego smaku. Jest prawdopodobnie gorzej niż w trakcie wojny, albowiem to w jaki sposób spłycany jest wizerunek Rosji […]

    Czytaj więcej →
  • Polityka Idiotyzmy o wysyłaniu broni a potem wojska na Ukrainę przerażają!

    Idiotyzmy o wysyłaniu broni a potem wojska na Ukrainę przerażają!

    Źle się dzieje w sprawach ukraińskich, w zasadzie jest coraz gorzej. Kijów zamiast wykorzystać szansę jaką stwarza przed nim po raz kolejny unijna dyplomacja – na ślepo brnie w konflikt, dążąc do fizycznej likwidacji ludzi, których obrał sobie na wrogów. Niestety – wiara we własne kłamstwa – jest to cecha wszystkich reżimów, które wybierają rozlew krwi zamiast konstruktywnego dialogu. Pewien wielki człowiek powiedział kiedyś, że lepszy jest zły pokój niż zwycięska wojna. Taka retoryka nie znajduje posłuchu na Ukrainie, głównie […]

    Czytaj więcej →
  • Ogólna Technologia Turbina

    Turbina

    Dziś jeszcze jedna opowieść z praktyki inżynierskiej mojego Taty. Było to przed bardzo wielu laty, gdzieś w połowie lat 60-tych, w miejscowości z dużym zakładem przemysłowym. Przy zakładzie była elektrociepłownia z dwoma kotłami i turbinami cztero i sześciomegawatową. „Czwórka” częściej stała niż się kręciła. Całość zasilana była pojedynczą linią 30kV. Dwie linie studziesiątkowe, doprowadzono dopiero we wczesnych latach 70-tych. Ta pojedyncza „30-stka”, niestety często zawodziła i co jakiś czas „wylatywała”. Zakład dalej pracował na generatorku. Przerwa w zasilaniu trwała nie […]

    Czytaj więcej →
  • Społeczeństwo Znowu Muzułmanie odcięli głowę żywego człowieka dla Public Relations

    Znowu Muzułmanie odcięli głowę żywego człowieka dla Public Relations

    Znowu Muzułmanie, czy też raczej ludzie podający się za Muzułmanów odcięli głowę żywego człowieka dla Public Relations, prawdopodobnie dla zemsty i dla ostrzeżenia Prezydenta Stanów Zjednoczonych przed dalszymi atakami na samozwańcze państwo islamistów w północnym Iraku i północnej Syrii. ISIS pokazało wideo z upokarzającym traktowaniem porwanego dziennikarza, w trakcie którego James Foley został zdekapitowany przy użyciu prawdopodobnie bagnetu. Nie miał szans, był w pozycji klęczącej ze związanymi nogami i rękami – został zarżnięty, tak jak zarzyna się świnie. Po prostu […]

    Czytaj więcej →
  • Paradygmat rozwoju Nie opierajmy losów kraju na wierze!

    Nie opierajmy losów kraju na wierze!

    Wiara to wspaniała cecha człowieka, świadcząca o jego możliwościach abstrakcyjnego myślenia. Jednakże wiara ma to do siebie, że jej istotą jest indywidualny stosunek wierzącego do sacrum, ewentualnie zagregowany stosunek wierzących. Natomiast problem pojawia się wtedy, kiedy wiara z zachowań indywidualnych – przechodzi na oczekiwania zbiorcze. Wówczas w zależności od dziedziny życia może być niebezpiecznie. Przykładowo, jako wierzący (nie ważne w co) – przechodząc przez ulicę spoglądacie państwo najpierw w prawo i lewo, czy nie nadjeżdżają jakieś pojazdy? Czy też ufni […]

    Czytaj więcej →
  • Soft Power Spadek cen ropy jest faktem, to już trwała tendencja – cicha strategia osłabienia Rosji

    Spadek cen ropy jest faktem, to już trwała tendencja – cicha strategia osłabienia Rosji

    W USA cena ropy naftowej spadła już prawdopodobnie trwale poniżej 99 USD za baryłkę, to bardzo duża zmiana sięgająca kilkunastu procent w porównaniu z początkiem kryzysu na Ukrainie, za co można przyjąć koniec Olimpiady w Sochi. Wówczas ropa była bliższa raczej około 120 USD za baryłkę, to znaczy takie były perspektywy – wojna w Syrii i Libii swoje robiła. Co ciekawe nie ma jednak zauważalnego ruchu w dół cen akcji koncernów naftowych z wyjątkiem notowanych na zachodnich giełdach koncernów rosyjskich. […]

    Czytaj więcej →
  • Ekonomia Ekonomiczne warunki życia w Polsce uniemożliwiają trwanie społeczeństwa

    Ekonomiczne warunki życia w Polsce uniemożliwiają trwanie społeczeństwa

    Niestety, czas płynie a nic się nie zmienia na lepsze w naszej rzeczywistości ekonomicznej. Dlatego trzeba z poczucia społecznego obowiązku ciągle przypominać, że ekonomiczne warunki życia w Polsce uniemożliwiają trwanie społeczeństwa. Nie mówimy tutaj o najbogatszych 15%, które ma się dobrze lub bardzo dobrze. Nie mówimy o wynędzniałych, 15% ponieważ to są bardzo często przypadki różnie kwalifikowane z powodów socjologicznych. Chodzi o pozostałe około 70% społeczeństwa, które nie jest w stanie utrzymać się z tego, co zarabia i w konsekwencji […]

    Czytaj więcej →
  • Społeczeństwo Remont rękami narkomanów, czyli nowy wymiar problemów społecznych

    Remont rękami narkomanów, czyli nowy wymiar problemów społecznych

    Kilka lat temu oglądając wyczyny „fachowców” uwiecznione w pewnym popularnym programie telewizyjnym z ukrytą kamerą nagrywająca „fachowców” – można było śmiać się jak na dobrej komedii. Niejednokrotnie chyba każdy z nas słyszał historie remontów, wykończeń, poprawek i innych koszmarów – związanych z kontaktem ze światem „budowlanki”. Każdy z nas ma świadomość zależności, jaka jest między wykonawcą a zleceniodawcą. W jego rękach i umiejętnościach – złożone zostaje poza krwawicą rzeczywistości, materiałami okupionymi wieloletnimi wyrzeczeniami – nasze życie i oczywiście czas. Wiele […]

    Czytaj więcej →
  • Kultura Wybudujmy dół narodowej chwały/narodowego czegokolwiek

    Wybudujmy dół narodowej chwały/narodowego czegokolwiek

    Wybudujmy dół narodowej chwały/narodowego czegokolwiek. Tanio, szybko, solidnie – przy pomocy koparki. Oczywiście na Placu Zbawiciela w Warszawie – pod tą słynną tęczą, która ogniskuje w sobie tyle niezdrowych emocji i nadziei zarazem. Nasz dół narodowej chwały/narodowego czegokolwiek byłby wspaniałą równowagą dla „tejże” instalacji artystycznej! Oczywiście dół powinien być głęboki, szeroki, taki co najmniej jak tęcza – tylko odwrócony w drugą stronę. Na dół powinny prowadzić schodki – dwie wersje – wersja szybkiej porażki – pod dużym nachyleniem na wprost […]

    Czytaj więcej →