Branding narodowy – założenia koncepcji

25 września 2011 16:53 0 komentarzy Autor:  A • A • A

Każdy kraj w tym Polska, prowadzi działalność promocyjną przynajmniej w czterech sektorach. Jest to promocja gospodarcza, promocja turystyczna, promocja kulturalna oraz dyplomacja publiczna. Polska nie posiada jednolitego, spójnego i objętego w ramy, jako tako spójnej struktury programu, który można by nazwać programem promocji Polski, marketingu narodowego lub marki Polska. Próby tego typu działań były podejmowane, jednakże w najlepszym wypadku jak działania „Instytutu Marki Polskiej”, zostały zignorowane przez władze publiczne.

Polska od 20 lat prowadzi formalnie samodzielną politykę wewnętrzną i zagraniczną. Kraj od momentu wstąpienia do struktur europejskich i atlantyckich nie posiada zdefiniowanej wizji rozwoju, w rozumieniu paradygmatu rozwoju i opartej na nim strategii. Nie zastępuje tego polityka wewnętrzna skierowana generalnie na aspiracyjne modelowanie zrównoważonego rozwoju, służąca budowie znaczenia Polski na forum UE i szerzej w kontekście globalnym. Jak to wygląda w praktyce widać gołym, nieuzbrojonym okiem. Polska jest mało znanym, niczym szczególnie niewyróżniającym się krajem, przez ostatnie 20 lat nie udaje się tego wizerunku w znacznym stopniu poprawić.

Działania te, bez względu na linię polityczną rządu, zawsze będą wymagały skutecznej, skoordynowanej i aspiracyjnej koncepcji marketingowego wzmacniania wizerunku kraju i wszelkich działań rządu.

Ze względu na dostępne wzorce, koncepcja ta powinna czerpać z osiągnięć ewolucji współczesnego marketingu aspiracyjnego i przeszczepiania rozwiązań ze sfery biznesu do sfery zarządzania publicznego.

Bezwzględnie, kluczowym powinien okazać się program budowy marki narodowej.Podstawą powinno być uświadomienie faktu, że państwa przez same siebie i opinię publiczną są postrzegane, jako marki, na które składa się suma działań (i zaniechań) rządu, regionów, korporacji, miast, obywateli, artystów, – niezliczonych kręgów interesariuszy budujących kapitał marki. Jest to bezwzględny warunek do zainicjowania procesów brandingowych.

Branding, wymaga spojrzenia na koncepcję państwa z perspektywy nowoczesnych teorii zarządzania w biznesie. Podobnie, będąc konsekwentnym należy spojrzeć na zarządzanie wspólnotami terytorialnymi wszystkich szczebli. A następnie wspólnotami korporacyjnymi, poszczególnymi firmami itd.

Dlatego Polska potrzebuje strategii, które umożliwią spójne działanie wszystkich partnerów publicznych i prywatnych w kierunku budowy silnej i aspiracyjnej marki Polski, na którą będą składały się marki poszczególnych miast, regionów, firm, autorytetów, osiągnięć naukowo-technicznych itd. A także ambasadorowie, rozumiani, jako osoby, idee i instytucje.

Doskonałym materiałem stanowiącym punkt wyjścia dla dyskusji i ukierunkowania prac jest dokument rządowy „Polska 2030”. Dobrze opracowana strategia rozwoju umożliwi równoległe stworzenie strategii marki, która mogłaby ją we właściwym stopniu wspierać. Należy pamiętać, że poza działaniami ramowymi, czołowym wyzwaniem dla kraju jest poszukiwanie uniwersalnego wyróżnika o charakterze obiektywnym umożliwiającego skuteczne i trwałe „wyróżnienie się” na arenie międzynarodowej na podstawie własnej tożsamości.

Docelowo Polska, powinna w ramach marketingu aspiracyjnego opracowywać strategię oddziaływania miękkim soft power, na swoje otoczenie wewnętrzne i zewnętrzne, w celu realizowania własnych interesów politycznych i gospodarczych (wcześniej warto je zdefiniować). Jest to bardzo wymagająca i specjalistyczna strategia, do której zrealizowania potrzeba kilku tęgich głów do marketingu, sporo pieniędzy i konsekwencji w działaniu.

Niestety nasze elity polityczno-biznesowe, nie widzą korzyści wynikający z funkcjonowania na arenie globalnej gospodarki, jako wspólnota.

Czy, świat potrzebuje Polski bardziej, niż potrafimy mu sami siebie sprzedać?


Przejdź na samą górę

Skomentuj


  Potwierdzam znajomość regulaminu portalu obserwatorpolityczny.pl, w szczególności zapisów odnoszących się do kwestii odpowiedzialności za zamieszczane komentarze i opinie.

Other News

  • Polityka Władcy marionetek, czyli dzisiaj powiemy o…

    Władcy marionetek, czyli dzisiaj powiemy o…

    Niestety to przerażająco smutne, ale rządzą nami władcy marionetek, to znana fraza w kulturze i niestety jej znaczenie na naszym gruncie politycznym jest takie samo jak oryginału (The Puppet Masters R.A. Heinlein). Różnica jest względem oryginały taka, że to nie kosmici chcą zawładnąć umysłami naszych polityków, tylko przynajmniej niektóre z central partii pozwalają sobie na taką politykę indoktrynacji własnych działaczy, mówiąc im, na co w konkretnym dniu mają kłaść nacisk w wypowiedziach publicznych. Media działają na zasadzie proliferacji – rozmnażają […]

    Czytaj więcej →
  • Paradygmat rozwoju Ile jeszcze wytrzymamy w tej nędzy? Łoś walczył cztery dni…

    Ile jeszcze wytrzymamy w tej nędzy? Łoś walczył cztery dni…

    Niestety każdy kontakt z „prawdziwym” Zachodem wywołuje stres, porażenie i przerażenie dystansem, który na każdym kroku nadal mamy do odrobienia. Pod pewnymi względami, nie tylko się nie przybliżamy do „standardu”, ale wręcz idziemy jakoś w bok lub wręcz cofamy się. Chodzi o wszystkie sfery życia od obyczajowej poprzez ekonomiczną a na metafizycznej kończąc. Jeżeli ktoś chciałby wiedzieć, o czym mowa – niech będąc na „prawdziwym” Zachodzie odwiedzi obiekt użyteczności publicznej np. basen, zwykły targ z zieleniną oraz cmentarz. Różnice uderzają, […]

    Czytaj więcej →
  • Polityka W samorządach najważniejszy jest charakter liderów – programem ich się nie zbawi

    W samorządach najważniejszy jest charakter liderów – programem ich się nie zbawi

    W samorządach najważniejszy jest charakter i przewidywalność liderów, programem politycznym ich się nie zbawi, nawet nie, dlatego bo programy mylą się, co do diagnozy lub proponowanych środków. Największą bolączką samorządów są pieniądze i po prostu powyżej budżetu się nie podskoczy, nawet jakby się chciało, bo ustawa nie pozwala. To nie jest tak, że prezydent czy wójt mogą zlikwidować szkoły, a pieniądze przeznaczyć na np. darmową komunikację. Nic z tych rzeczy – natychmiast wkracza Regionalna Izba Obrachunkowa i Wojewoda a chwilę […]

    Czytaj więcej →
  • Soft Power Czy społeczeństwo zaakceptuje miękki autorytaryzm póki żyje prezes?

    Czy społeczeństwo zaakceptuje miękki autorytaryzm póki żyje prezes?

    Śmiało idziemy w pełen odlot! Brzoza miała wkład wolframowo-tytanowy? Wybory zostały sfałszowane? Skoro wolno im, to wolno i nam – jest wolność słowa i swoboda wypowiedzi, jeżeli ktoś nie lubi fikcji politycznej – niech dalej nie czyta, inni przełączą myślenie na luźny bieg. Przyjmijmy zatem, że rzeczywiście poprzez kreowanie chaosu i zarządzanie nim przy zliczaniu protokołów wyborczych doszło do zafałszowania wyborów, co więcej dzięki medialnym manipulacjom społeczeństwo zostało otumanione i zagłosowało na pierwszą stronę książeczki – jakiś rodzaj zbiorowej hipnozy […]

    Czytaj więcej →
  • Ekonomia Kryzys na Ukrainie a biznes – spojrzenie Xevin Investments

    Kryzys na Ukrainie a biznes – spojrzenie Xevin Investments

    Szanowni Państwo! Poniżej przedstawiamy bardzo interesujące spojrzenie na gospodarkę Ukrainy, przygotowane na podstawie treści komunikatu prasowego firmy Xevin Investments. *** Obecny kryzys na Ukrainie nie pozostaje bez wpływu na wiele dziedzin życia, w tym na gospodarkę. Jak w tej trudnej sytuacji radzą sobie na rynku ukraińskie firmy i zachodnie koncerny? Czy obrały jakąś strategię biznesową na przetrwanie czy właśnie w kryzysie upatrują swojej szansy na rozwój? Niepewna sytuacja polityczno-społeczna na Ukrainie powoduje wprawdzie zwiększone zapotrzebowanie na produkty pierwszej potrzeby, ale […]

    Czytaj więcej →
  • Społeczeństwo Ojciec, matka i dziecko, czyli synek nie chciał książek, więc nie kupiłem mu ich

    Ojciec, matka i dziecko, czyli synek nie chciał książek, więc nie kupiłem mu ich

    Rodzina. Tak możecie sobie pomyśleć, co ja o niej wiem.  Przecież sam jeszcze jej nie założyłem, a się wypowiadam. Związek, rodzina i wreszcie dziecko. O chyba wymieniłem nie w tej kolejności jak wygląda to obecnie. Ale niech już tak będzie…. Urodziny, spotkania i impreza. Stałe pytania, których najbardziej „nie trawię” z całego prostackiego wachlarza pytań. I się zaczyna. Bombardowanie bez pośpiechu, ale z oczekiwaniem na zamierzony efekt przez pytającego. Co ty tak naprawdę chcesz robić w życiu? Kim chcesz być? […]

    Czytaj więcej →
  • Społeczeństwo Naszym przeznaczeniem niech nie będą rozkazy tylko mądrość!

    Naszym przeznaczeniem niech nie będą rozkazy tylko mądrość!

    Mądrość to przeciwieństwo rozkazu, ale rozkaz wynika z mądrości. Ponieważ, jakby ci wszyscy, co wydają rozkazy byli mądrzy, to nikt nie wydałby nigdy pierwszego rozkazu! Powiedział to pewien znajomy podoficer, który zaliczył dwie armie – tą naszą – jeszcze ludową i tą, gdzie płacili w zachodnich markach, bardzo zadowolony ze spędzenia masy czasu i kupy frajdy po ciągłym „bieganiu po flaszkę” z garnizonu. Czy należy się z tym zgodzić? Chyba raczej nie, ponieważ rozkaz z samej swojej istoty to opresyjny […]

    Czytaj więcej →
  • Polityka W Polsce sfałszowano wybory?

    W Polsce sfałszowano wybory?

    Wedle informacji udzielonej Narodowi przez jednego z czołowych parlamentarzystów wczoraj z trybuny sejmowej, wiadomo już, że wybory samorządowe w Polsce w 2014 roku sfałszowano. Nie wiadomo, w jakim zakresie i które dokładnie z wyborów, przede wszystkim, w jaki sposób sfałszowano, – ale już wiemy, że je na pewno sfałszowano – tenże polityk dużej wagi powiedział to w sposób jednoznaczny. Sfałszowano i już. Co ciekawe, tenże niesamowicie inteligentny człowiek nie widzi większej potrzeby uzasadnić tego twierdzenia poprzez jakiekolwiek odniesienia do rzeczywistości. […]

    Czytaj więcej →
  • Paradygmat rozwoju Dalej nie mamy pomysłu na rozwój!

    Dalej nie mamy pomysłu na rozwój!

    Lata mijają, a my dalej nie mamy pomysłu na rozwój! Nic nie pomogło, pieniądze unijne, kryzys, utrata rynku rosyjskiego (jako bodziec szokowy), klęska pomysłu na eksploatację gazu niekonwencjonalnego, jak również opóźnienie pomysłu na gazoport, czy też budowę kolejnej nitki gazociągu przez Polskę. Jeżeli chodzi o budowę gospodarki opartej na wiedzy, to niestety jest nadal kupowanie co najwyżej popularnego systemu operacyjnego na komputer i pakietu oprogramowania biurowego. Więcej ani nie widać, ani nie słychać o innowacjach. Nasze uczelnie nie produkują patentów, […]

    Czytaj więcej →
  • Soft Power Co wie a czego nie powie lider lewicy zwany bagnetem?

    Co wie a czego nie powie lider lewicy zwany bagnetem?

    Co wie a czego nie powie lider lewicy zwany bagnetem? Przecież to, że stanie się bagnetem w oczach szerokiej złośliwej publiki było dla niego oczywiste, długo przed tym zanim uśmiechnął się do pewnego pana, do którego nie uśmiecha się nikt inny na naszej scenie politycznej. Czy jest coś takiego, co wie pan lider lewicy w związku z wyborami, a czego nie może powiedzieć publicznie – podać do publicznej wiadomości? Natomiast to pozwala mu zaryzykować swoje dobre imię i spójność jego […]

    Czytaj więcej →