Branding narodowy – założenia koncepcji

25 września 2011 16:53 0 komentarzy Autor:  A • A • A

Każdy kraj w tym Polska, prowadzi działalność promocyjną przynajmniej w czterech sektorach. Jest to promocja gospodarcza, promocja turystyczna, promocja kulturalna oraz dyplomacja publiczna. Polska nie posiada jednolitego, spójnego i objętego w ramy, jako tako spójnej struktury programu, który można by nazwać programem promocji Polski, marketingu narodowego lub marki Polska. Próby tego typu działań były podejmowane, jednakże w najlepszym wypadku jak działania „Instytutu Marki Polskiej”, zostały zignorowane przez władze publiczne.

Polska od 20 lat prowadzi formalnie samodzielną politykę wewnętrzną i zagraniczną. Kraj od momentu wstąpienia do struktur europejskich i atlantyckich nie posiada zdefiniowanej wizji rozwoju, w rozumieniu paradygmatu rozwoju i opartej na nim strategii. Nie zastępuje tego polityka wewnętrzna skierowana generalnie na aspiracyjne modelowanie zrównoważonego rozwoju, służąca budowie znaczenia Polski na forum UE i szerzej w kontekście globalnym. Jak to wygląda w praktyce widać gołym, nieuzbrojonym okiem. Polska jest mało znanym, niczym szczególnie niewyróżniającym się krajem, przez ostatnie 20 lat nie udaje się tego wizerunku w znacznym stopniu poprawić.

Działania te, bez względu na linię polityczną rządu, zawsze będą wymagały skutecznej, skoordynowanej i aspiracyjnej koncepcji marketingowego wzmacniania wizerunku kraju i wszelkich działań rządu.

Ze względu na dostępne wzorce, koncepcja ta powinna czerpać z osiągnięć ewolucji współczesnego marketingu aspiracyjnego i przeszczepiania rozwiązań ze sfery biznesu do sfery zarządzania publicznego.

Bezwzględnie, kluczowym powinien okazać się program budowy marki narodowej.Podstawą powinno być uświadomienie faktu, że państwa przez same siebie i opinię publiczną są postrzegane, jako marki, na które składa się suma działań (i zaniechań) rządu, regionów, korporacji, miast, obywateli, artystów, – niezliczonych kręgów interesariuszy budujących kapitał marki. Jest to bezwzględny warunek do zainicjowania procesów brandingowych.

Branding, wymaga spojrzenia na koncepcję państwa z perspektywy nowoczesnych teorii zarządzania w biznesie. Podobnie, będąc konsekwentnym należy spojrzeć na zarządzanie wspólnotami terytorialnymi wszystkich szczebli. A następnie wspólnotami korporacyjnymi, poszczególnymi firmami itd.

Dlatego Polska potrzebuje strategii, które umożliwią spójne działanie wszystkich partnerów publicznych i prywatnych w kierunku budowy silnej i aspiracyjnej marki Polski, na którą będą składały się marki poszczególnych miast, regionów, firm, autorytetów, osiągnięć naukowo-technicznych itd. A także ambasadorowie, rozumiani, jako osoby, idee i instytucje.

Doskonałym materiałem stanowiącym punkt wyjścia dla dyskusji i ukierunkowania prac jest dokument rządowy „Polska 2030”. Dobrze opracowana strategia rozwoju umożliwi równoległe stworzenie strategii marki, która mogłaby ją we właściwym stopniu wspierać. Należy pamiętać, że poza działaniami ramowymi, czołowym wyzwaniem dla kraju jest poszukiwanie uniwersalnego wyróżnika o charakterze obiektywnym umożliwiającego skuteczne i trwałe „wyróżnienie się” na arenie międzynarodowej na podstawie własnej tożsamości.

Docelowo Polska, powinna w ramach marketingu aspiracyjnego opracowywać strategię oddziaływania miękkim soft power, na swoje otoczenie wewnętrzne i zewnętrzne, w celu realizowania własnych interesów politycznych i gospodarczych (wcześniej warto je zdefiniować). Jest to bardzo wymagająca i specjalistyczna strategia, do której zrealizowania potrzeba kilku tęgich głów do marketingu, sporo pieniędzy i konsekwencji w działaniu.

Niestety nasze elity polityczno-biznesowe, nie widzą korzyści wynikający z funkcjonowania na arenie globalnej gospodarki, jako wspólnota.

Czy, świat potrzebuje Polski bardziej, niż potrafimy mu sami siebie sprzedać?


Przejdź na samą górę

Skomentuj


  Potwierdzam znajomość regulaminu portalu obserwatorpolityczny.pl, w szczególności zapisów odnoszących się do kwestii odpowiedzialności za zamieszczane komentarze i opinie.

Other News

  • Kultura Wilkiem do lasu XXXVI

    Wilkiem do lasu XXXVI

    Pierwsze spotkanie Byliśmy wtedy na cmentarzu. Na poznańskim Miłostowie. Dokładniej rzecz ujmując, wracaliśmy powoli do domu. Na chwilę, dla odpoczynku, przysiedliśmy na ławeczce przed Domem Pogrzebowym. Cisza, spokój, słonecznie. W okolicy niewiele osób. Przed nami wspomniana kaplica cmentarna. Za nami miejsce podszykowane już od nowe kwatery. Wykarczowano drzewa. Wycięto porastające tutaj kiedyś krzewy. Zerwano wierzchnią warstwę darniny odsłaniając leżący pod spodem jasnosiwy piasek. Plac przyszykowano jakiś czas temu. Kilka pierwszych grobów już zostało tutaj postawionych. W mowie serca IX 2014.06.02 […]

    Czytaj więcej →
  • Społeczeństwo Zastawić się, ale postawić

    Zastawić się, ale postawić

    Zdania podobno nie zaczyna się od „więc”, jednak tutaj aż się o to prosi. W końcu wielkimi krokami nadchodzi przez jednych oczekiwany, a przez drugich nie za bardzo… koniec roku. Jak naprawę wygląda to podsumowanie? Ja postaram skupić się tym razem na kryzysie, kredycie i pieniądzu. Niby to ostatnie szczęścia nie przynosi, ale można spokojniej spać. Jesteście Państwo gotowi? No to zaczynamy! Ach ten kryzys… Skąd mam wziąć na to pieniądze? Nie stać mnie, muszę to kupić. Z roku na […]

    Czytaj więcej →
  • Marketing Ogólna Niektórzy politycy przekroczyli granice – w bezczelności!

    Niektórzy politycy przekroczyli granice – w bezczelności!

    To się nie mieści w żadnych granicach przyzwoitości! Co najmniej dwóch polityków wzięło się na spowiedź publiczną i publiczne przepraszanie za popełnione przewinienia. Jeden jest na tyle społecznie bezczelny, że jeszcze odważył się je enumeratywnie Narodowi wymienić w tekście spod formalnie własnego pióra! Kim trzeba być i co trzeba mieć w głowie, żeby normalnie do ludzi powiedzieć, że się coś nazwijmy to „źle zrobiło”. Przepraszanie za błędy to mało! Trzeba jeszcze zapłacić cenę i pokryć straty! Co to znaczy, że […]

    Czytaj więcej →
  • Polityka Co zrobimy, jeżeli Rosjanie zmienią swoją przyjazną politykę wobec Europy?

    Co zrobimy, jeżeli Rosjanie zmienią swoją przyjazną politykę wobec Europy?

    Zachód wyobraził sobie w głowach swoich przeważnie poronionych analityków i kiepskich polityków, że może bezczelnie i bez konsekwencji okraść ludność termonuklearnego supermocarstwa z pieniędzy, a w konsekwencji pozbawić 140 mln ludzi godności do tego stopnia, że zdradzą własny kraj, obalą własnych przywódców, a następnie w pozycji pół klęczącej ofiarują nowym władcom klucze do swoich miast, pola naftowe, kopalnie, całe niewyobrażalne bogactwo największego kraju świata – oddadzą im pokłon i grzecznie będą czekać, aż nowi władcy wydzielą im ich porcję kaszy […]

    Czytaj więcej →
  • Wojskowość Będzie drugi Nadbrzeżny Dywizjon Rakietowy NSM – Naval Strike Missile!

    Będzie drugi Nadbrzeżny Dywizjon Rakietowy NSM – Naval Strike Missile!

    Będzie drugi Nadbrzeżny Dywizjon Rakietowy! To znakomita decyzja, drugi dywizjon rakiet ziemia-woda NSM (Naval Strike Missile) firmy Konsgberg będziemy mieli w maju 2018 roku! Zestaw ma składać się z około 23 pojazdów, 24 rakiet, stacji naprowadzania i całego parku towarzyszącego. Dodatkowo mamy prawie sami dokonywać przeglądów rakiet itd. Koszt zakupu podano na około 800 mln zł plus radary, które kupujemy osobno. Niestety nic nie wiadomo o aktualizacjach oprogramowania i modernizacjach całego systemu – czy były w opcji, czy nie, ale […]

    Czytaj więcej →
  • Wojskowość Co musisz umieć, żeby zostać uprzejmym zielonym ludzikiem?

    Co musisz umieć, żeby zostać uprzejmym zielonym ludzikiem?

    W artykule podjęta została aktualna problematyka dotycząca rekrutacji do służby w rosyjskich wojskowych elitarnych jednostkach specjalnych, a zasadniczym celem artykułu jest ocena sprawności fizycznej w procesie rekrutacji do wojskowych jednostek specjalnych Federacji Rosyjskiej. W opracowaniu celowo nie podjęto rozważań dotyczących rekrutacji do jednostek specjalnych, podległych Centrum Specjalnego Przeznaczenia Federalnej Służby Bezpieczeństwa (CSN FSB – Центра специального назначения ФСБ Российской Федерации), co nie jest spowodowane niedocenieniem przez autora opracowania elitarności tych jednostek czy ogromnej roli i znaczenia tych jednostek w walce […]

    Czytaj więcej →
  • Polityka Wczoraj zabrano nam autostrady, dzisiaj zabiera się kolej a jutro prąd będzie luksusem

    Wczoraj zabrano nam autostrady, dzisiaj zabiera się kolej a jutro prąd będzie luksusem

    To smutne jak bardzo upadla się dalej nasz Naród i to w imię rzekomego postępu, czy też rozwoju i to jeszcze oczywiście za nasze i unijne pieniądze. Ciekawe, czy gdyby Unia Europejska, a konkretnie jej opinia publiczna wiedziała jak bezczelnie krwiopijczo postępuje establishment ze społeczeństwem w Polsce, na jaką nędze je skazuje i jak skrajnie je eksploatuje – upadlając na każdym kroku, czy nie wyrzucono by nas z Unii? Wczoraj zabrano nam autostrady, wydano wielkie pieniądze, wiele koncesji, niektóre są […]

    Czytaj więcej →
  • Paradygmat rozwoju Azjatycki konflikt o globalną dominację

    Azjatycki konflikt o globalną dominację

    Rosnącego problemu potęgi Chin nie da się dłużej zaczarowywać, ani odkładać na bok. Chiny są i mają się świetnie, a taniejąca ropa to znakomity prezent dla chińskiego wzrostu gospodarczego. Nie da się JEDNOCZEŚNIE  udawać, że Chiną są znakomitym producentem zabawek I NICZYM WIĘCEJ. Na nic nie zda się zaklinanie rzeczywistości i udawanie, że nie rośnie chiński arsenał broni, w tym w szczególności broni asymetrycznej (np. DF-21D Anti-Ship Ballistic Missile ASBM) zaprojektowanej do walki z amerykańską, rosyjską potęgą, jak również niezwykle […]

    Czytaj więcej →
  • Soft Power Zachodni analitycy w ogóle nie rozumieją Rosji i zachodzących w niej procesów

    Zachodni analitycy w ogóle nie rozumieją Rosji i zachodzących w niej procesów

    Poziom fałszywej troski o Rosję, czy też nawet jawnego oczekiwania na jej upadek – jest już tak znaczny na Zachodzie, że rusofobią można się podcierać. Jednakże w morzu tej fałszywej troski, kłamstw, złego życzenia i nienawiści poraża brak rozumienia Rosji i zachodzących w niej procesów. Jednym z obecnie obowiązujących mitów jest szeroko dywagowane rzekome poszukiwanie „kozła ofiarnego” przez Kremla, czyli kogoś na kogo będzie można zrzucić winę i odpowiedzialność za zaistniałą sytuację, żeby Naród nie winił przywódców. Okazuje się jednak, […]

    Czytaj więcej →
  • Polityka Czy USA i UE dążą już tylko do wojny z Rosją?

    Czy USA i UE dążą już tylko do wojny z Rosją?

    Polityka USA i UE wobec Federacji Rosyjskiej jest niezrozumiała już we wszystkich aspektach, jeżeli chce się zrozumieć logikę, którą kierują się zachodni przywódcy, to niestety ale trzeba spojrzeć prawdzie w oczy, tj. rozumieć fakty i deklaracje takimi jakie one są, a tutaj mamy do czynienia z równią pochyłą, która prowadzi wprost do konfrontacji zbrojnej. Tylko dążeniem do wojny można wytłumaczyć postępowanie Zachodu wobec Federacji Rosyjskiej, żadne inne wytłumaczenie nie wytrzymuje meandrów tej polityki – czy to w warstwie jadowitych deklaracji, […]

    Czytaj więcej →