Branding narodowy – założenia koncepcji

25 września 2011 16:53 0 komentarzy Autor:  A • A • A

Każdy kraj w tym Polska, prowadzi działalność promocyjną przynajmniej w czterech sektorach. Jest to promocja gospodarcza, promocja turystyczna, promocja kulturalna oraz dyplomacja publiczna. Polska nie posiada jednolitego, spójnego i objętego w ramy, jako tako spójnej struktury programu, który można by nazwać programem promocji Polski, marketingu narodowego lub marki Polska. Próby tego typu działań były podejmowane, jednakże w najlepszym wypadku jak działania „Instytutu Marki Polskiej”, zostały zignorowane przez władze publiczne.

Polska od 20 lat prowadzi formalnie samodzielną politykę wewnętrzną i zagraniczną. Kraj od momentu wstąpienia do struktur europejskich i atlantyckich nie posiada zdefiniowanej wizji rozwoju, w rozumieniu paradygmatu rozwoju i opartej na nim strategii. Nie zastępuje tego polityka wewnętrzna skierowana generalnie na aspiracyjne modelowanie zrównoważonego rozwoju, służąca budowie znaczenia Polski na forum UE i szerzej w kontekście globalnym. Jak to wygląda w praktyce widać gołym, nieuzbrojonym okiem. Polska jest mało znanym, niczym szczególnie niewyróżniającym się krajem, przez ostatnie 20 lat nie udaje się tego wizerunku w znacznym stopniu poprawić.

Działania te, bez względu na linię polityczną rządu, zawsze będą wymagały skutecznej, skoordynowanej i aspiracyjnej koncepcji marketingowego wzmacniania wizerunku kraju i wszelkich działań rządu.

Ze względu na dostępne wzorce, koncepcja ta powinna czerpać z osiągnięć ewolucji współczesnego marketingu aspiracyjnego i przeszczepiania rozwiązań ze sfery biznesu do sfery zarządzania publicznego.

Bezwzględnie, kluczowym powinien okazać się program budowy marki narodowej.Podstawą powinno być uświadomienie faktu, że państwa przez same siebie i opinię publiczną są postrzegane, jako marki, na które składa się suma działań (i zaniechań) rządu, regionów, korporacji, miast, obywateli, artystów, – niezliczonych kręgów interesariuszy budujących kapitał marki. Jest to bezwzględny warunek do zainicjowania procesów brandingowych.

Branding, wymaga spojrzenia na koncepcję państwa z perspektywy nowoczesnych teorii zarządzania w biznesie. Podobnie, będąc konsekwentnym należy spojrzeć na zarządzanie wspólnotami terytorialnymi wszystkich szczebli. A następnie wspólnotami korporacyjnymi, poszczególnymi firmami itd.

Dlatego Polska potrzebuje strategii, które umożliwią spójne działanie wszystkich partnerów publicznych i prywatnych w kierunku budowy silnej i aspiracyjnej marki Polski, na którą będą składały się marki poszczególnych miast, regionów, firm, autorytetów, osiągnięć naukowo-technicznych itd. A także ambasadorowie, rozumiani, jako osoby, idee i instytucje.

Doskonałym materiałem stanowiącym punkt wyjścia dla dyskusji i ukierunkowania prac jest dokument rządowy „Polska 2030”. Dobrze opracowana strategia rozwoju umożliwi równoległe stworzenie strategii marki, która mogłaby ją we właściwym stopniu wspierać. Należy pamiętać, że poza działaniami ramowymi, czołowym wyzwaniem dla kraju jest poszukiwanie uniwersalnego wyróżnika o charakterze obiektywnym umożliwiającego skuteczne i trwałe „wyróżnienie się” na arenie międzynarodowej na podstawie własnej tożsamości.

Docelowo Polska, powinna w ramach marketingu aspiracyjnego opracowywać strategię oddziaływania miękkim soft power, na swoje otoczenie wewnętrzne i zewnętrzne, w celu realizowania własnych interesów politycznych i gospodarczych (wcześniej warto je zdefiniować). Jest to bardzo wymagająca i specjalistyczna strategia, do której zrealizowania potrzeba kilku tęgich głów do marketingu, sporo pieniędzy i konsekwencji w działaniu.

Niestety nasze elity polityczno-biznesowe, nie widzą korzyści wynikający z funkcjonowania na arenie globalnej gospodarki, jako wspólnota.

Czy, świat potrzebuje Polski bardziej, niż potrafimy mu sami siebie sprzedać?


Przejdź na samą górę

Skomentuj


  Potwierdzam znajomość regulaminu portalu obserwatorpolityczny.pl, w szczególności zapisów odnoszących się do kwestii odpowiedzialności za zamieszczane komentarze i opinie.

Other News

  • Kultura Wilkiem do lasu XLVI

    Wilkiem do lasu XLVI

    Poboczem Podjechałem kawałek. Niewielki w sumie, ale pieszo zeszłoby mi znacznie dłużej. Wysiadam. Przeprawiam się na drugą stronę biegnącej nieopodal równoległej jezdni. W tym akurat miejscu zniża się ona do poziomu tramwajowych szyn. Górą idzie skrzyżowanie bezkolizyjne. Przy okazji kilka zdjęć graffiti namalowanym na podstawie mostu przerzuconego nade mną. Wspinam się po stromych schodkach. Dalej trzeba na przełaj. Inaczej się nie bardzo da dojść tam, gdzie się wybieram. No, może i da, ale droga jest dalsza. Tędy znacznie szybciej. Po […]

    Czytaj więcej →
  • Historia 2 maja 2014 roku to data ludobójstwa w Odessie

    2 maja 2014 roku to data ludobójstwa w Odessie

    2 maja 2014 roku to data ludobójstwa w Odessie. Brutalnego, okrutnego masowego mordu, którego dokonali przeważnie ukraińsko-języczni mieszkańcy Odessy, kibice klubów sportowych i członkowie organizacji ekstremistycznych, na przeważnie rosyjskojęzycznych mieszkańcach tego miasta. Niewinni, przypadkowi ludzie, zostali zapędzeni do budynku Domu Związków Zawodowych, budynek został podpalony – ludzie rzucali koktajle Mołotowa wprost w okna budynków z ulicy oraz strzelali do tych, którzy próbowali ratować się skacząc z okien. Ci, którym się udało wydostać z okrążonego budynku przez ogień i blokady – […]

    Czytaj więcej →
  • Polityka Trzeba uważać na retorów oferujących ładnie brzmiące rozwiązania

    Trzeba uważać na retorów oferujących ładnie brzmiące rozwiązania

    W obecnych i przyszłych wyborach, trzeba uważać na retorów oferujących ładnie brzmiące rozwiązania wszelkich problemów. Niestety to czysta erystyka, a te osoby to celebryci własnej fikcji. Niczego więcej tam u nich nie ma, chociaż mogą wydawać się niesłychanie przekonujący, to NIGDY w prawdziwym życiu nie ma łatwych rozwiązań. Chyba, że akceptujecie państwo możliwość uderzenia człowieka w twarz, czyli także, że sami dopuszczacie okoliczność, że ktoś może was uderzyć. Ewentualnie, jako sposób rozwiązania problemów społecznych uznajecie nazwanie strajkujących bandytami i nakazanie […]

    Czytaj więcej →
  • Paradygmat rozwoju Państwo to przede wszystkim wspólna odpowiedzialność a Unia Europejska?

    Państwo to przede wszystkim wspólna odpowiedzialność a Unia Europejska?

    Państwo to przede wszystkim wspólna odpowiedzialność. Bardzo łatwo oddaliśmy suwerenność na rzecz wspólnoty, której mechanizmów działania nie do końca rozumiemy i jak się okazało, na której realne decyzje nie mamy wpływu, bo decydują mechanizmy do których nie mamy dostępu. Niestety na tą chwilę i w dającej się przewidzieć rzeczywistości – jest to i pozostanie jedyna alternatywa, dla – no właśnie, czego? Na tym polega ciekawość sytuacji, że nie do końca wiadomo, czym moglibyśmy obecną sytuację zastąpić, tak żeby nie stracić […]

    Czytaj więcej →
  • Społeczeństwo Komunikat: RÓWNOŚĆ W JAWNOŚCI – podpisujemy petycję

    Komunikat: RÓWNOŚĆ W JAWNOŚCI – podpisujemy petycję

    Kto finansuje komitety wyborcze kandydatów na prezydenta RP? Czy mamy dostęp do tych informacji? Według prawa – tak. W praktyce – dowiemy się, kto sfinansował kampanie kandydatów popieranych przez partie polityczne dopiero za rok! Sieć Obywatelska Watchdog Polska wraz partnerami – Fundacją Instytut Myśli Obywatelskiej im. Stańczyka i Instytutem Spraw Publicznych – zachęca do podpisania petycji do partii politycznych, aby skłonić je do publikowania na swoich stronach internetowych informacji o dokonywanych wpłatach w trakcie trwania kampanii prezydenckiej. Komitety wyborcze kandydatów […]

    Czytaj więcej →
  • Historia Narodowy Dzień Zwycięstwa 8 maja!

    Narodowy Dzień Zwycięstwa 8 maja!

    Czasami dzieją się w naszej rzeczywistości takie wydarzenia, że nie tylko rozum kapituluje, ale w ogóle nie wiadomo, co myśleć o niektórych sprawach. Dzień wczorajszy przejdzie do historii naszej państwowości, albowiem wydarzyło się coś, tak abstrakcyjnie fenomenalnego, że jedynie pojawienie się UFO mogłoby przebić swoją mocą to wiekopomne wydarzenie. Sejm Rzeczpospolitej w owych dniach debatował nad projektem ustawy o ustanowieniu Narodowego Dnia Zwycięstwa. Tekst do pobrania [tutaj]. Warto zapoznać się z kopią druku sejmowego [plik PDF – tutaj], albowiem są […]

    Czytaj więcej →
  • Wojskowość Śmigłowce są bardzo ważne – czas na nowe śmigłowce uderzeniowe i wsparcia

    Śmigłowce są bardzo ważne – czas na nowe śmigłowce uderzeniowe i wsparcia

    Prawie rozstrzygnięty przetarg śmigłowcowy to bardzo ważne wydarzenie dla naszego kraju. Ponieważ nasza armia potrzebuje śmigłowców ogólnego i specjalnego przeznaczenia. Śmigłowce dzisiaj to podstawowe wyposażenie każdej armii, po prostu niezbędne do transportu żołnierzy oraz całego szeregu działań specjalistycznych, które mogą wykonać tylko śmigłowce lub które mogą najlepiej wykonać tylko śmigłowce. Słowo „tylko” ma szczególne znaczenie, ponieważ oznacza wykorzystanie możliwości pionowego startu i lądowania, które w połączeniu z zasięgiem, prędkością, wytrzymałością i ewentualnym uzbrojeniem – decydują o możliwościach taktycznych śmigłowca. W […]

    Czytaj więcej →
  • Paradygmat rozwoju Polska nie jest gotowa na zmianę systemu władzy

    Polska nie jest gotowa na zmianę systemu władzy

    Polska nie jest gotowa na zmianę systemu władzy. To, co zostało zapoczątkowane przy Okrągłym Stole i przybrało formę znaną nam obecnie, tak w zasadzie to jeszcze nie dojrzało. Wyraźnie pokazują to obecne wybory prezydenckie, w których mamy do czynienia z festiwalem surogatów i jedynie słuszności. Czy to się komuś podoba, czy nie – jesteśmy faktycznie skazani na kontynuację władzy, przez człowieka, który ją sprawuje, ponieważ RZECZYWIŚCIE nie ma adekwatnego do tej funkcji kontrkandydata (jednakże to pogląd subiektywny uwarunkowany postrzeganiem tego, […]

    Czytaj więcej →
  • Kultura Cena miłości

    Cena miłości

    Obawiam się Twoich powrotów Momentu kiedy otwierasz drzwi I przechodzisz przez próg Swojego królestwa Wtedy Przestaje się śmiać, cieszyć, oddychać Z walącym sercem Zastygam w bezruchu Uczepiona klamki Pragnę stać się niewidzialną Chcę uniknąć nieuniknionego Zniknąć Ze spuszczoną głową Staram się schodzić Ci z drogi Modląc się abyś dzisiaj Miał lepszy humor Żebyś nie był pijany Żebyś wciąż nie krzyczał Żebyś nie bił Zabrałeś mi wszystko Dumę, godność, szacunek do samej siebie Pozostawiając jedynie przezroczysty cień Dziewczyny, którą kiedyś byłam […]

    Czytaj więcej →
  • Polityka O priorytetach dyplomacji ministra Grzegorza Schetyny

    O priorytetach dyplomacji ministra Grzegorza Schetyny

    Szef polskiej dyplomacji pan Grzegorz Schetyna, wygłosił w Sejmie Informację Ministra Spraw Zagranicznych o zadaniach polskiej polityki zagranicznej w 2015 roku z dnia 23 kwietnia 2015r. Tekst wystąpienia pana ministra oraz nagranie wideo ministra spraw zagranicznych Grzegorza Schetyny w Sejmie z dnia 23 kwietnia 2015r., [tutaj]. Generalnie nie ma potrzeby komentować tego stanowiska pana ministra, albowiem jest ono znane od początków jego urzędowania, chociaż z przyjemnością można odnotować generalnie przenikający z jego słów – stan zaskoczenia sytuacją, którą pan minister […]

    Czytaj więcej →